Ankieta o lekcji religii. „Chcę poznać opinie rodziców”

fot. pixabay.com

Grupa radnych z Przyjaznego Krakowa złożyła projekt uchwały kierunkowej, w której zobowiązują prezydenta do przeprowadzenia w szkołach ankiety dotyczącej lekcji religii. – Czas rozpocząć debatę o tym. Moim celem jest poznanie opinii rodziców na ten temat – mówi Łukasz Wantuch. Radny Włodzimierz Pietrus z PiS twierdzi, że to zła droga.

Radny twierdzi, że pomysł o zorganizowaniu anonimowej ankiety zrodził się po rozmowie z innymi rodzicami (Wantuch ma dwójkę dzieci w szkole podstawowej). – Zastanawialiśmy się nad celowością dwóch lekcji religii tygodniowo. Przez ostatnie lata nikt nie zapytał o to rodziców. Stąd koncepcja dobrowolnej ankiety, której nie będzie oceniał dyrektor – tłumaczy Łukasz Wantuch.

Rodzicie dzieci, którzy będą chcieli wyrazić swoją opinię, odpowiedzą na trzy pytania: dotyczące oceny liczby godzin – czy jest ich za mało, za dużo czy w sam raz,  miejsca nauczania – w szkole czy w sali katechetycznej oraz źródła finansowania katechetów – z kieszeni zainteresowanych rodziców czy samorządu.

– Zależy mi na uczciwej debacie wśród krakowian. Czas zacząć dyskusję, jak to powinno wyglądać – stwierdza Wantuch. Radny podkreśla, że chce przede wszystkim poznać opinie rodziców, ponieważ w stosunku do innych godzin lekcji nauczania o religii jest za dużo. Na pytania z ankiety będą mogli odpowiedzieć rodzice dzieci ze szkól podstawowych, jak i ponadpodstawowych, bez względu na to, czy są to placówki samorządowe czy niesamorządowe.

Zdaniem przewodniczącego klubu Prawa i Sprawiedliwości ankieta ta wywoła zamieszanie. – Jeśli ktoś chce zrealizować badania w tym temacie, powinien zrobić to w sposób profesjonalny. Należy wybrać próbę i zadać pytania. Inicjatywa radnego to zła droga – stwierdza Włodzimierz Pietrus. Radny uważa, że tego typu pomysły mogą wywołać niepotrzebne emocje i starcia światopoglądowe.

Organizacja lekcji

Odpowiedzialnymi za organizacje lekcji religii są dyrektorzy szkół. Warunkiem do wpisania tego przedmiotu w podział lekcji danej klasy jest warunek zgłoszenia się przynajmniej siedmiu chętnych. Takie same przepisy dotyczą innych religii – islamu, judaizmu czy hinduizmu.

Z badań Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego z 2017 roku wynika, że ponad 76% uczniów ze szkół ponadpodstawowych deklarowała uczestnictwo w lekcjach religii. Natomiast statystyki zebrane przez Komisję Wychowawczą Konferencji Episkopatu Polski z 2015 roku pokazują następujące dane. Wśród przedszkolaków na zajęcia z religii uczęszcza prawie 84% dzieci („lekcje” trwają 15–30 minut, w zależności od wieku), w podstawówkach – 91,5% uczniów, w gimnazjach blisko 91%. W liceach i technikach odsetek się zmniejsza i wynosi ok. 85%. Nieco bardziej religijne są szkoły zawodowe, tam blisko 90% uczęszcza na lekcje o wierze.

News will be here