Banki ograniczają wydatki na reklamę

fot. Paulina Frączek

Potwierdziły się przypuszczenia ekspertów: banki w pierwszym kwartale zmniejszyły wydatki na reklamę aż o 14,8%. Wszystko przez wprowadzenie nowego podatku bankowego, który już teraz wyraźnie odczuły instytucje finansowe – informuje „Rzeczpospolita”.

Najlepiej obrazują to statystyki. Obniżka o 14,8% to aż 26,8 mln złotych mniej pieniędzy wydanych na reklamę niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym.

– To przede wszystkim efekt podatku bankowego. Od 1 lutego banki, firmy ubezpieczeniowe i pożyczkowe oraz SKOK płacą o 0,44% podatku od wartości aktywów. Jednym ze skutków było obcięcie budżetów reklamowych wielu instytucji finansowych. Wydatki najmocniej ograniczyły Orange Finanse, Getin Bank, Generale Credit Agricole, Proama, BNP Paribas oraz banki spółdzielcze – podaje agencja SMG.

Rynek ma się dobrze

Mimo to rynek reklamowy w Polsce ma się dobrze. W przeciągu roku jego wartość wzrosła o  3,2% i wynosi już 1,72 miliarda złotych. W tym roku prognozowany jest wzrost na poziomie 3,5-4%. – Obserwujemy wzrost popytu wewnętrznego, co jest natychmiast wykorzystywane przez producentów do bardziej aktywnej walki o uwagę konsumenta i o sprzedaż swoich produktów – mówi Piotr Piętka, prezes SMG.

Największy wzrost aktywności w wydatkach na reklamę zanotowano wśród firm z sektora handlowego, producentów żywności, napojów i alkoholi. Tu zaś również wiele może się zmienić. Ewentualne wprowadzenie podatku od sklepów wielkopowierzchniowych może doprowadzić do wyhamowania tego sektora rynku.

Powody do zadowolenia po pierwszym kwartale ma większość mediów. Najbardziej zyskały radia i portale internetowe, najgorzej wygląda sytuacja dzienników i magazynów, którym zmniejszyły się przychody reklamowe.

News will be here