Chcą podwoić udział Polski na światowym rynku gier

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przekaże 93 miliony złotych na realizację 38 projektów w drugiej edycji programu GameINN. Wszystko po to, aby zwiększyć konkurencyjność krajowego sektora producentów gier wideo na rynku światowym. Efekty mają być widoczne do 2023 roku.

Jak poinformowała na terenie AGH Izabela Żmudka, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, druga edycja konkursu cieszyła się ogromnym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców. Złożyli oni 90 wniosków na łączną kwotę przekraczającą 230 milionów złotych. Ostatecznie wymogi spełniło 38 projektów, które otrzymają 93 miliony złotych. Co ciekawe, jedynie cztery firmy to duże przedsiębiorstwa.

– Drugą edycję zorganizowaliśmy w inny sposób, tak aby program był jeszcze bardziej atrakcyjny. Swoją ofertę skierowaliśmy do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Wsłuchaliśmy się w rynek, dlatego obniżyliśmy próg minimalny do 400 tysięcy, a maksymalny ustanowiliśmy na 20 milionach – tłumaczyła.

Autorom projektu chodzi również o wsparcie projektów, które nie są bezpośrednio związane z grami wideo, ale wykorzystują stosowane w nich technologie. Wśród beneficjentów pojawiła się między innymi wielokierunkowa bieżnia z systemem kontroli ruchu, gra edukacyjna w wirtualnej rzeczywistości dla uczniów czy platforma sprzętowa wspierająca gry dla niewidomych i słabowidzących.

Podwoić udział

Wicepremier Jarosław Gowin zapewniał, że sektor gier komputerowych ma duży związek z polską nauką i wpisuje się w plan odpowiedzialnego rozwoju ministra Morawieckiego, który, według autora, ma pchnąć polską gospodarkę na tory innowacyjności.

– Sektor gier komputerowych to świetny przykład, że potrafimy odnosić spektakularne sukcesy. Już dziś polskie gry podbijają światowe rynki. Mamy znaczący, półprocentowy udział w rynku globalnym – przytaczał Gowin.

Kolejne edycje

Dodał też, że jest to rynek, który ze wszystkich branż rozwija się najszybciej, dlatego polscy twórcy muszą otrzymywać pomoc ze strony państwa. Tak dzieje się na całym świecie. – Naszym celem jest systematyczne i systemowe wspieranie gier komputerowych, dlatego też zdecydowaliśmy się na drugą edycję. Liczymy, że dzięki pomocy państwa obroty tych firm co najmniej się podwoją, tak samo jak udział naszych gier na rynku światowym – podsumował.

Zwiększenie konkurencyjności naszego rynku gier jest przewidywane do 2023 roku. Dlatego też planowane są kolejne dwie edycje programu GameINN. Kolejny z nich zostanie ogłoszony najprawdopodobniej w drugim kwartale 2018 roku.

News will be here