Czy w Krakowie jest miejsce na kolejną galerię handlową?

Budowa Serenady fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Rozmieszczenie obiektów handlowych na terenie Krakowa powoduje, że mieszkańcy każdej części miasta mają do nich swobodny dostęp. Jesienią zostanie oddana do użytku Serenada i znów pojawia się pytanie, czy oferta handlowa Krakowa jest na wystarczającym poziomie?

Obecnie w Krakowie funkcjonuje 15 centrów handlowych o łącznej powierzchni 548 tysięcy mkw. Wynika z tego, że jedno centrum handlowe w naszym mieście obsługuje średnio 69 665 osób. W budowie jest też kolejny obiekt – Serenada, która dostarczy na rynek kolejne 42 tys. mkw.

Przodują Poznań i Wrocław

Czy galerii handlowych w naszym mieście jest za dużo? Aktualne nasycenie obiektami handlowymi jest na porównywalnym poziomie z innymi dużymi aglomeracjami jak górnośląska, warszawska czy łódzka. Według bieżących danych są to 524 mkw. powierzchni, przypadające na tysiąc mieszkańców. W Warszawie wynik wynosi 573 mkw., w Łodzi 571 mkw., a na Górnym Śląsku 525 mkw. Zdecydowanie większą powierzchnię oferuje Poznań – 823 mkw. i Wrocław – 826 mkw.

Ostatnie miesiące to dla krakowskich centrów handlowych duże zmiany. W Futura Park w Modlniczce przebudowywane są sanitaria. Zmiany dotkną także pasaży, wejść, schodów ruchomych i stref wypoczynku. Wiele nowych sklepów pojawiło się w Galerii Krakowskiej, Galerii Bronowice, a kilkanaście umów najmu przedłużyła Bonarka.



Najdłużej wyczekiwane zmiany dotkną jednak Galerii Plaza. W przyszłym roku pod nazwą Fashion Outlet Kraków będzie działało tu pierwsze centrum wyprzedażowe na terenie Krakowa. Według najnowszych informacji modernizacja ma ruszyć na przełomie roku. Przedłużono także umowę z kluczowymi najemcami – Cinema City i Imax.

– Po dostarczeniu na rynek krakowski Serenady oraz Fashion Outlet Kraków nasycenie powierzchnią handlową w aglomeracji wzrośnie do poziomu 566 mkw./1000 mieszkańców i będzie to optymalna wartość dla tego miasta. Co więcej, rozmieszczenie nowoczesnych centrów handlowych na terenie Krakowa powoduje, że każda część miasta ma dostęp do szerokiej oferty handlowej – zwraca uwagę Karolina Jamróz, dyrektor w dziale powierzchni handlowych Colliers International.

Perspektywa wschodnia

Czy zatem możemy spodziewać się w przyszłości kolejnego dużego centrum handlowego w naszym mieście? Zdaniem przedstawicielki firmy potencjał na takie obiekty może pojawić się dopiero w momencie znacznego rozwinięcia się danej części miasta.

– Jednym z przyszłościowych rejonów jest Nowa Huta we wschodniej części Krakowa, gdzie nie tylko obszar zabudowuje się nowymi inwestycjami mieszkaniowymi, ale również rozwija się komunikacyjnie – dodaje Karolina Jamróz.