Galeria Plaza outletem? Wiele na to wskazuje

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

15 grudnia zmienił się właściciel Kraków Plaza. Trzy miesiące później obiekt zyskał nową nazwę i logo. Teraz wiele wskazuje na to, że budynek przy Al. Pokoju zmieni swoją dotychczasową funkcję. Jeśli potwierdzą się nieoficjalne plany i badania rynku, Galeria Plaza stanie się centrum wyprzedażowym. Będzie to drugi outlet w aglomeracji krakowskiej.

Z informacji, jakich w marcu udzielili nam przedstawiciele Galerii Plaza, wynika, że pierwszą połowę roku nowy właściciel planuje poświęcić na wnikliwą analizę obecnej sytuacji centrum handlowego. Sprawdzane mają być kluczowe wskaźniki działalności obiektu, badanie jakości tenat-mixu, siły nabywczej i preferencji lokalnych konsumentów. Szczegółów dotyczących przyszłości należy spodziewać się w trzecim kwartale bieżącego roku.

Rynek czeka na outlety

Jak dotąd, pierwsze i jedyne centrum outletowe w Małopolsce powstało w podkrakowskiej Modlniczce w 2011 roku. W ubiegłym roku Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych CBRE, mówiła, że patrząc na dotychczasowe lokalizacje centrów wyprzedażowych i gęstość zaludnienia, istnieje szansa, że kolejne obiekty powstaną w najbliższej przyszłości w trzech regionach Polski: na południu, w części południowo-wschodniej oraz w rejonie centralnym.

– Obecnie na rynku mamy 12 centrów wyprzedażowych, w tym jedno w Krakowie, jednak polski rynek tego typu centrów  jest przygotowany na przyjęcie około 15 lokalizacji typu outlet centre  – mówiła Magdalena Frątczak.

Nowa polityka pomoże Plazie?

Ubiegłoroczna analiza rynku nieruchomości komercyjnych może stać się faktem. Jak poinformowała nas Katarzyna Michnikowska, Starszy Analityk, Dział Doradztwa i Badań Rynku Colliers International, pojawił się pomysł, aby z Galerii Plaza uczynić drugie centrum wyprzedażowe w Małopolsce.

– Właściciele Galerii Plaza podjęli próbę re-pozycjonowania obiektu. To dopiero etap początkowy, ale jeśli plany zostaną zrealizowane, to w aglomeracji krakowskiej funkcjonować będą dwa centra wyprzedażowe – Factory Modlniczka i Galeria Plaza. Centra wyprzedażowe mają znacznie większy zasięg oddziaływania. Galeria Plaza miałaby szansę ściągać klientów z całej południowo-wschodniej części miasta – ocenia Michnikowska.

Trzeba czekać

Rewelacji nie chcą potwierdzić przedstawiciele Galerii Plaza, którzy podtrzymują swoje stanowisko z marca. – W trzecim kwartale 2016 roku właściciel określi kierunek rozwoju Galerii Plaza – komentuje krótko Anna Krakowska, Shopping Centre Director Galeria Plaza.

Aby centrum handlowe mogło uzyskać tytuł outletu, musi mieścić się na powierzchni przynajmniej 5 tysięcy mkw. Ze względu na niższą cenę ziemi i łatwy dostęp do obwodnic, budowane są zazwyczaj na obrzeżach miast. Pozwala to na sprzedaż tańszego asortymentu za zaoferowanie niższych cen najmu. Według przepisów, najemcy mają obowiązek oferować ceny przynajmniej 30% niższe niż regularne.

News will be here