Inwestycyjne wzloty i upadki 2018 roku (część 2)

Wczoraj przedstawiliśmy nasze subiektywne zestawienie inwestycyjnych porażek minionego roku. Czas oddać dziś sprawiedliwość urzędnikom różnych instytucji i pokazać to, co się udało.

Obwodnica i S7

Najważniejsze informacje dotyczą nie tyle samego miasta, co dróg ekspresowych wokół niego. W tym roku udało się rozstrzygnąć dwa kluczowe dla Krakowa przetargi. Wiadomo już, kto wybuduje północną obwodnicę Krakowa i krakowski odcinek trasy S7. Choć na realizację trzeba będzie jeszcze poczekać kilka lat, ważne, że w końcu sprawy ruszyły z miejsca i w przewidywalnym terminie zakończą się otwarciem nowych dróg.

Trasa do Bronowic

Były już momenty, kiedy przebudowa mocno zniszczonego ciągu do Bronowic stała pod znakiem zapytania. Ostatecznie udało się jednak rozpocząć prace i – choć teraz powoduje to spore utrudnienia dla mieszkańców – w drugiej połowie przyszłego roku kierowcy, piesi, rowerzyści i pasażerowie będą już korzystać z przebudowanej ulicy Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej.

Myślenicka i Krzyżańskiego

O remont tych dwóch ulic mieszkańcy starali się od dawna, a równocześnie po drodze pojawiało się mnóstwo problemów. W tym roku udało się rozpocząć prace na obydwu odcinkach i dzięki temu wkrótce mieszkańcy zyskają nowoczesną ulicę, z chodnikami, kanalizacją i całą potrzebną infrastrukturą.

Cechowa

To jeden z przykładów większych remontów prowadzonych w tym roku – tych obejmujących nie tylko wymianę nawierzchni, ale wszystkich elementów drogi. W przypadku Cechowej efekt był dodatkowo wzmocniony tym, że w wykonanie nasadzeń przy drodze zaangażowała się miejscowa firma i mieszkańcy. Efekt w niczym nie przypomina stanu sprzed remontu

Trasa Łagiewnicka

Choć budowa Trasy Łagiewnickiej w tej formie i w tej kolejności wciąż budzi wątpliwości, trudno nie przyznać, że postępy na placu budowy są duże. Zaczęło się od przebudowy pętli na Kurdwanowie, później przy sanktuarium Jana Pawła II powstały hałdy materiału wybranego z myślą o budowie tunelu, teraz zaś prace trwają również przy skrzyżowaniu nowej trasy z ulicą Zakopiańską. Rok 2019 z pewnością przyniesie spore postępy w tej dziedzinie.

Remonty nakładkowe

Rok 2018 był kolejnym, w którym długa lista ulic zyskała nową nawierzchnię. Najgłośniej było o dwóch remontach na Alejach i na al. Pokoju, ale kierowcy zyskali praktycznie w każdej z dzielnic.

Nowe rozwiązania dla pieszych

Rok 2018 był kolejnym, w którym większą uwagę przykładano do kwestii bezpieczeństwa pieszych. Najgłośniejszym przykładem było nowe oznakowanie przy przejściach na ul. Armii Krajowej, które okazało się strzałem w dziesiątkę. Powstało też sporo wyniesionych przejść dla pieszych, ustawiono nowe sygnalizacje świetlne, a na niektórych ulicach (np. na Marii Dąbrowskiej i Medweckiego) całkowicie zmieniono malowanie pasów, by zwiększyć poziom bezpieczeństwa ruchu.

Inwestycje kolejowe

Trudno podsumować rok 2018, nie pisząc nic o inwestycjach kolejowych. Choć ich skutki odczujemy realnie dopiero w roku 2021, już teraz widać spektakularne efekty prowadzonych prac. Na Grzegórzkach powstały nowe estakady, wiele wiaduktów przechodzi przebudowę lub gruntowną modernizację. To będzie naprawdę rewolucyjna zmiana dla komunikacji w Krakowie i jego okolicach.

News will be here