Kraków Airport wespół z lokalną społecznością

Kraków Airport fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Konsultacje z lokalną społecznością, granty dla sołectw sąsiadujących z lotniskiem, wzrost zadowolenia pasażerów przy jednoczesnym spadku liczby skarg. To tylko niektóre informacje, jakie znalazły się w drugiej edycji raportu zrównoważonego rozwoju, przygotowanego przez krakowski port lotniczy.

Kraków Airport, drugie co do wielkości lotnisko w Polsce jest jednocześnie jedynym regionalnym lotniskiem przygotowującym cykliczne raporty zrównoważonego rozwoju. Dokument zawiera informacje dotyczące funkcjonowania lotniska, struktury zarządzania, osiągniętych wyników, planów, a także korelacji działań z zakresu społecznej odpowiedzialności z zarządzaniem strategicznym.

– Drugi Raport Zrównoważonego Rozwoju Kraków Airport pokazuje zmiany, jakie zaszły na przestrzeni roku. Marka Kraków Airport opiera się na nowoczesnym zarządzaniu, otwarciu na nowe wyzwania, patrzeniu na lotnisko poprzez różne pryzmaty i współpracy z interesariuszami. Konsekwentne realizowanie strategii opartej na wspólnych wartościach przynosi rezultaty – mówi prezes Zarządu Radosław Włoszek. – Kluczem do równowagi ekonomicznej, społecznej i środowiskowej jest współpraca oparta na dialogu. Angażujemy się w życie lokalnej społeczności, wsłuchujemy się w potrzeby otoczenia i klientów – dodaje.

Dane


W 2017 roku Kraków Airport przeprowadził cykl otwartych spotkań konsultacyjno-informacyjnych dla mieszkańców miejscowości położonych najbliższym sąsiedztwie lotniska. Mogli oni otrzymać szczegółowe informacje na temat planowanej rozbudowy pasa startowego. Kontynuowano także zainicjowane w 2016 r. spotkania z przedstawicielami lokalnej społeczności i biznesu. Łącznie w ubiegłym roku odbyło się 20 spotkań, w których udział wzięło ponad 500 mieszkańców. W ramach spotkań udało się wypracować nowy program „Blisko lotniska”, którego pilotaż przeprowadzono zaledwie trzy miesiące po zakończeniu cyklu spotkań. Efektem prowadzonego dialogu jest również przyjęty w ubiegłym roku dokument „Polityka ograniczania oddziaływania akustycznego Lotniska Kraków-Balice (EPKK) na środowisko”. Określa on zakres współpracy międzysektorowej na rzecz poprawy klimatu akustycznego nieruchomości w otoczeniu lotniska.



Edukacja

Nieco ponad rok temu, z inicjatywy pracowników krakowskiego portu, otwarte zostało Centrum Edukacji Lotniczej. Jego głównym zadaniem jest popularyzacja wiedzy na temat lotnictwa, wzrost świadomości lokalnej społeczności, a także zaszczepienie wśród najmłodszych pasji do lotnictwa. Do końca 2017 roku z zajęć edukacyjnych skorzystało w sumie 2130 osób.

Satysfakcja

Krakowskie lotnisko, jako jedyne w Polsce, od 2007 r. uczestniczy w programie Airport Service Quality Survey Main (ASQ), badającym satysfakcję klienta na lotnisku. Badanie prowadzone jest przez Międzynarodową Radę Portów Lotniczych na blisko 320 lotniskach na całym świecie. W 2017 roku przeprowadzono wśród pasażerów Kraków Airport 1400 ankiet, na podstawie których odnotowano wzrost zadowolenia pasażerów na poziomie 4,16 pkt (w skali od 1 do 5). W marcu tego samego roku, Kraków Airport otrzymał prestiżową nagrodę ASQ Awards przyznawaną przez Airport Council International za zajęcie pierwszego miejsca w kategorii Europa – Best Improvement by Region, za największy postęp i rosnące ogólne zadowolenie pasażerów.
Lotnisko uruchomiło również własny program pomiaru satysfakcji klientów „Happy or Not”. Obejmuje on 7 obszarów funkcjonowania terminala pasażerskiego. W badaniu, trwającym 278 dni, oddano 87 425 głosów. Średni poziom zadowolenia klientów Kraków Airport w badaniu „Happy or Not” – wyniósł 76%.