Krakowowi wystarczy galerii handlowych, ale nie parków

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W stolicy Małopolski nie jest budowane żadne centrum handlowe, zresztą podobnie jak w innych dużych polskich miastach poza Katowicami. Na popularności zyskują za to parki handlowe, centra wyprzedażowe i wolnostojące magazyny handlowe – wynika z najnowszego raportu Cushman & Wakefield na temat polskiego rynku handlowego w II kw. 2021 roku.

Sytuacja na rynku handlowym znacznie się poprawiła względem poprzedniego roku, choć jeszcze nie dorównuje poziomom odwiedzalności i obrotów z 2019 roku.

– Odwiedzalność w centrach handlowych w czerwcu 2021 roku jest już tylko o 8% niższa niż przed pandemią i o 19% wyższa niż rok temu. Dane o obrotach pokazują, że poziom sprzedaży w maju 2021 roku był wyższy o 24% niż w roku ubiegłym, a jednocześnie o 16% niższy niż w analogicznym miesiącu 2019 roku – czytamy w raporcie Cushman & Wakefield.

Łukasz Jeżak, LoveKraków.pl: Dlaczego w stolicy Małopolski nie jest budowane aktualnie żadne centrum handlowe, skoro eksperci mówią, że rynek jest nadal nienasycony?

Małgorzata Dziubińska, Cushman & Wakefield: Nasycenie na ośmiu największych rynkach Polski jest już dość wysokie. Wskaźnik 518 mkw./1000 mieszkańców uwzględnia jedynie centra handlowe. Jeśli wzięlibyśmy pod uwagę również parki handlowe, centra wyprzedażowe i wolnostojące magazyny handlowe, wskaźnik nasycenia handlem wyniósłby w Krakowie 734 mkw./1000 mieszkańców.

Ogółem obserwujemy na całym rynku (zarówno w wyniku wysokiego nasycenia, jak i w wyniku zmian w zachowaniu i oczekiwaniach klienta) trend silnego rozwoju parków handlowych i obiektów typu „convenience”. Pandemia tylko pogłębiła ten trend.

Obecnie w mieście są realizowane takie projekty handlowe jak Designer Outlet Kraków oraz dwa parki handlowe Atut w pobliżu ul. Nowohuckiej. Ten sam deweloper rozbudowuje również park handlowy na Ruczaju. Dlaczego nie wzięliście tych inwestycji pod uwagę?

Statystki przez nas zaprezentowane dotyczą formatu centrów handlowych. Projekty, o których mowa wyżej, realizowane będą w innych formatach (parki handlowe i centrum wyprzedażowe), stąd brak w raporcie rozbudowywanego parku handlowego Atut Ruczaj.

Jeśli chodzi o parki handlowe Atut oraz Designer Outlet przy ul. Nowohuckiej, mają one według naszej wiedzy pozwolenie na budowę, natomiast nie weszły jeszcze w fazę budowy, co powinno zgodnie z informacją dewelopera nastąpić w najbliższym czasie.

Czy w związku z nadchodzącym zamknięciem Galerii Plaza w sierpniu, należy ująć Krakowowi liczbę metrów dostępnej powierzchni handlowej? Jeśli tak, to Kraków zaklasyfikowałby się niemalże poniżej Łodzi.

Dane przedstawione w raporcie uwzględniają już zamkniętą Plazę. [Galeria Plaza jest nadal w trakcie sprzedaży. Roman Skowroński, dyrektor generalny Peakside Capital Advisors poinformował nas, że w związku z planowaną transakcją Plaza niebawem zostanie zamknięta, w galerii funkcjonują jeszcze niektórzy najemcy. Najprawdopodobniej w tej lokalizacji powstanie nowy koncept – red.].

Czy na krakowskim rynku widzicie jeszcze potencjał do budowy kolejnych galerii handlowych, czy też może będzie powstawać więcej tego rodzaju obiektów w formie parków handlowych?

Tak jak powiedziałam wcześniej, nasycenie rynku centrami handlowymi, a także zmiany w zachowaniu i oczekiwaniu dzisiejszego klienta raczej zachęcają deweloperów do budowy obiektów handlowych w formacie parków handlowych lub niewielkich obiektów convenience. Na popularności zyskują też obiekty wielofunkcyjne (tzw. mixed-use).

News will be here