Lotnisko planuje inwestycje za miliard

Około miliarda złotych będą kosztować inwestycje, które lotnisko Kraków Airport planuje przeprowadzić do 2036 roku. To odpowiedź na rosnący ruch pasażerski. Zgodnie z przygotowanymi w ostatnim czasie prognozami, krakowski port lotniczy musi być zdolny do obsługi w 2036 roku ok. 12 milionów pasażerów rocznie.

Wzrost ruchu pasażerskiego, którym lotnisko chwali się w wydawanych regularnie komunikatach, wymusza na władzach portu planowanie kolejnych inwestycji. W czwartek przedstawione zostały przygotowane przez zewnętrzną firmę plany, które mają pozwolić na bezproblemowe działanie lotniska przy zwiększonym ruchu.

– Krakowskie lotnisko musi być do 2036  przygotowane na ruch 12 mln pasażerów rocznie – zapowiedział Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport. Dla porównania, w tym roku ten wynik przekroczy 5 mln. Kraków Airport będzie pierwszym regionalnym lotniskiem w Polsce, które osiągnie taki wynik. – Bez lotnisk nie ma rozwoju regionów. Dlatego musimy podjąć zobowiązanie i przystąpić do działania – podkreślił.

– 12 milionów pasażerów to mniej więcej poziom warszawskiego lotniska sprzed dwóch-trzech lat – tłumaczył Ireneusz Kołodziej z firmy ARUP, która przygotowała Plan Generalny dla Kraków Airport.

Rozbudowa każdego elementu

Planowane zmiany będą podzielone na trzy etapy. Pierwszy z nich będzie związany z budową nowej drogi startowej, która ma być gotowa do 2021 roku. Pójdzie za tym utworzenie nowych miejsc postojowych dla samolotów i rozbudowa terminalu pasażerskiego od strony zachodniej. W kolejnych etapach terminal będzie rozbudowany również w stronę wschodnią.

Obiekt z obecnej powierzchni 55 tys. mkw rozrośnie się do 80 tysięcy mkw. Powstaną nowe stanowiska do odprawy pasażerów i bagażu. Powstaną nowe poczekalnie i gate’y, zarówno dla pasażerów podróżujących w ramach Schengen jak i poza strefą.

Docelowo liczba stanowisk postojowych wzrośnie z 22 do 35. Zostanie zmieniona lokalizacja terminalu cargo, który powstanie bezpośrednio przy drodze wojewódzkiej nr 774 i będzie o ok. 30% większy od obecnego, który zostanie całkowicie wyburzony. Plan jest taki, by przewozy ładunków, podobnie jak obecnie, odbywały się głównie samolotami rejsowymi, a operacje cargo stanowiły niewielki odsetek lotów. Powstanie też nowy hangar.

10 tys. miejsc pracy

Wzrost znaczenia lotniska będzie owocował znaczącym zwiększeniem zatrudnienia w samym porcie i w firmach korzystających w różny sposób z jego działalności. Dziś pracuje tam ponad 4,7 tys. osób, a łączną liczbę miejsc pracy związanych z lotniskiem szacuje się na 12,5 tys. W 2036 roku te liczby mają wynosić odpowiednio 8,5 tys. i 22,5 tys.

Nowe drogi

Rozbudowa portu lotniczego będzie wymagała nowych rozwiązań komunikacyjnych, by zapewnić sprawny dojazd pasażerom i pracownikom. Nie leżą one bezpośrednio w kompetencjach Kraków Airport, ale lotnisko podejmuje działania, by doprowadzić do ich realizacji. W planie jest m.in. oczekiwane od dawna przeniesienie drogi wojewódzkiej 774 na przeciwną stronę obwodnicy autostradowej. Co istotne, przebudowany ma być również sam węzeł autostradowy.

comments powered by Disqus

Najnowsze wiadomości

Wczytaj więcej

Mieszkanie

Biurowce i galerie

Korporacje

Praca

Przedsiębiorczość

Start-up