Miliard złotych na rozwój Kraków Airport

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Dzisiaj został zatwierdzony Plan Generalny Lotniska Kraków/Balice. Dokument wyznacza, w jakim kierunku będzie rozwijał się port lotniczy. Przez najbliższe 20 lat na ten cel zostanie wydane blisko miliard złotych. Plan został podzielony na cztery etapy.

Rząd (na spotkaniu obecny był minister infrastruktury Andrzej Adamczyk) oraz województwo zakładają, że Kraków Airport w 2036 roku wciąż będzie regionalnym lotniskiem, skupionym na połączeniach europejskich. Głównym zadaniem jest zbudowanie nowej drogi startowej – to kluczowa inwestycja związana z infrastrukturą portu lotniczego.

Droga ma mieć 2,8 km i być wyposażona w sprzęt umożliwiający wykonywanie operacji lotniczych w III CAT (krakowskie lotnisko posiada ILS CAT I, co oznacza, że samoloty mogą lądować i startować przy widzialności wzdłuż drogi startowej 500 metrów). Również płyta postojowa ma zostać poszerzona. Teraz są tam 22 stanowiska, docelowo ma ich być o 13 więcej.

Jak mówią przedstawiciele lotniska, rozbudowany ma zostać także terminal pasażerski. Umowa z wykonawcą została podpisana we wrześniu. Na razie władze nie wybrały jednej z trzech koncepcji przedstawionych przez projektantów.

Plan Generalny przewiduje przeniesienie terminalu Cargo. Hala ma się znaleźć bezpośrednio przy drodze wojewódzkiej nr 774. Dzięki temu wygodniej będzie tam dojeżdżać samochodom ciężarowym, które nie będą musiały włączać się w układ komunikacyjny lotniska przy terminalu pasażerskim. W tym miesiącu została podpisana umowa na opracowanie koncepcji architektoniczno-funkcjonalnej oraz dokumentacji projektowej dla budowy nowego terminala cargo.

Zgodnie z Planem generalnym ładunki cargo, jak do tej pory, będą obsługiwane głównie samolotami rejsowymi, a operacje cargo będą stanowiły niewielki odsetek lotów wykonywanych z krakowskiego lotniska.

Więcej miejsc pracy?

Eksperci z Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI – Airports Council International), twierdzą, że oddziaływanie lotnisk na gospodarkę w regionie można podzielić na cztery grupy: bezpośrednie, pośrednie (związane z działalnością firm na lotniskach), wzbudzone (wydatki i inwestycje osób, które czerpią przychód z działalności lotnisk) i katalityczne (wpływ na rozwój przedsiębiorstw i napływ inwestorów).

– Dzięki rozwojowi Kraków Airport do 2036 roku powstanie w regionie łącznie ponad 10 tysięcy dodatkowych miejsc pracy odzwierciedlających cztery wspomniane wymiary oddziaływania lotniska na rynek pracy – informuje urząd marszałkowski.

Wsparcia marszałka

– Rozwój regionu zależy w ogromnej mierze od jego dostępności transportowej. Dlatego tak ważne jest inwestowanie w powstanie jak najszerszej siatki połączeń drogowych, kolejowych oraz lotniczych – stwierdził Witold Kozłowski, Marszałek Województwa Małopolskiego.

– Ze swojej strony zapewniam, że w ciągu tej kadencji samorządu podejmiemy konsekwentne działania, które będą miały na celu modyfikację przebiegu drogi wojewódzkiej nr 774 w sąsiedztwie lotniska. To nie tylko ułatwi rozwój lotniska, ale także znacząco poprawi komfort i przepustowość całej sieci dróg po zachodniej stronie Krakowa, usprawni transport lokalny i regionalny – dodał Kozłowski.

News will be here