Pracownicy wracają do biur. Jak je przygotować na nową rzeczywistość?

Praca biurowa w dobie trwającej pandemii będzie wyglądała inaczej niż do tej pory. Nad pracodawcami i osobami zarządzającymi przestrzenią biurową wisi ogromny projekt pod hasłem „sterylność”. Każdy, kto chce otworzyć biuro dla pracowników, musi wdrożyć go szybko i z dużą dokładnością. Jakie nowe porządki rekomendują specjaliści i na kim spoczywa odpowiedzialność za ich przestrzeganie?

Rząd systematycznie odmraża gospodarkę, a przygotowania biurowców do powrotu pracowników ruszyły. Niedługo większa część zmęczonych realiami dwumiesięcznego home office zatrudnionych wróci do biur. Samo otwarcie drzwi nie wystarczy, reżim sanitarny nakłada nowe obowiązki na pracodawcę. Przestrzegania zasad wymagać będzie Ministerstwo, ale na ręce Office Managerów będą patrzeć też sami pracownicy. Oficjalne nakazy i zakazy to nie wszystko. Sednem powrotu do biura jest stworzenie nowej przestrzeni, w której każdy pracownik będzie czuł się bezpiecznie.

Plan działania, od czego zacząć?

Oprócz oczywistej konieczności dezynfekowania i czyszczenia powierzchni, konieczne będzie także reorganizacja przestrzeni, czy choćby wypracowanie procedur, np. wejścia i wyjścia z biura. Pracownik przyjeżdżać będzie do biura w rękawiczkach jednorazowych i masce ochronnej na twarzy. Przed wejściem do biura ściąga rękawiczki i wrzuca je do kosza na odpady znajdującego się przed wejściem.

Samo wejście do biura poprzedzić może rekomendowane przez Ministerstwo Zdrowia mierzenie temperatury pracowników. Oczywiście, na cały proceder pracownik powinien wyrażać zgodę, nie możemy wymusić na nim pomiaru. Ważna jest edukacja i uświadamianie o konsekwencjach. Chcąc uczestniczyć w życiu biurowym, musimy przyjąć pewne zasady dla dobra ogółu. Jeżeli pracownik ma podwyższoną temperaturę, powyżej 37 stopni, nie wpuszczamy do biura i odsyłamy na pracę zdalną oraz rekomendujemy kontakt z lekarzem – mówi Michał Zawada, prezes FreshOffice Poland.

Ekspert dodaje, że zmianie ulegnie zapewne także tryb pracy. Rekomendowana odległość między pracownikami wynosi minimum 1,5 metra, co w wielu miejscach może wiązać się ze znaczną reorganizacją przestrzeni. Biura zostaną wyposażone w ogólnodostępne płyny do dezynfekcji rąk i powierzchni pracy, a sami pracownicy zyskają nowy obowiązek, związany z regularnym czyszczeniem własnego stanowiska pracy.

Zapomnieć możemy także o dużych spotkaniach i konferencjach. Zdaniem specjalistów HR, zostaną one ograniczone do niezbędnego minimum osób, które musza w nich uczestniczyć, a te które będą musiały się odbywać, przygotowane zostaną tak, by zachować minimum 1,5 metra odstępu między zajętymi krzesłami.

Na dłuższy czas znikną także wspólne posiłki w miejscu pracy. Wiele biur już dziś decyduje się na organizację z góry ustalonych tur obiadowych i śniadaniowych, a także stosowanie własnych naczyń i kubków – szczególnie tam, gdzie nie ma możliwości skorzystania z wyparzarki lub zmywarki. Z kuchni biurowych znikać będą naczynia wielokrotnego użytku czy ściereczki materiałowe, które zastąpić powinny ekologiczne zamienniki jednorazowe.

Zawada ocenia, że szczególnie istotna stanie się sterylność łazienek i toalet. Zalecamy obowiązkowe wykorzystywanie rękawiczek jednorazowych, a także papierowych nakładek na toaletę – dodaje. Już teraz do tego zestawienia dołączają wszechobecne instrukcje mycia rąk, często dodatkowo wyposażony w ciekawe "umilacze", takie jak teksty piosenek pomagających odliczać czas dokładnego czyszczenia dłoni.

Kto dba o sterylne bezpieczeństwo pracowników?

Kwestią do zorganizowania jest także organizacja współpracy z firmą sprzątającą. Jak podkreśla Monika Oramus Office Manager w Interim Sales Managers. Ustalenie nowych reguł funkcjonowania z dostawcą usług porządkowych to pierwszy krok. Sprzątanie podczas nieobecności pracowników, codzienna dezynfekcja newralgicznych miejsc: klamki, włączniki światła, baterie, cykliczna usługa ozonowanie biura i regularne dostarczanie środków jednorazowych czy dezynfekcyjnych wedle zużycia. To kluczowe, bez tych elementów, nie bylibyśmy w stanie zaprosić naszych pracowników do powrotu – ocenia.

O ile o podstawową higienę zadbać będą musieli sami pracownicy, o tyle pełna sterylność osiągalna jest przy profesjonalnym wsparciu.

Poza organizacją przestrzeni i edukacją pracowników, w walce o sterylność biura konieczne jest dodatkowe wsparcie. Użytkowane przestrzenie biurowe wymagają zarówno oparte na atestowanych środkach dezynfekcji ręcznej (wykonywanej na koniec każdego dnia pracy) oraz ozonowania powierzchni. Ta ostatnia, rekomendowana przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego w walce z COVID-19, usuwa drobnoustroje, bakterie, grzyby oraz, co aktualnie najważniejsze, wszelkie wirusy.

Obie czynności powinny być wykonywane przez specjalistów dysponujących odpowiednimi środkami, sprzętem, wiedzą i doświadczeniem. Kwestie czystości i dezynfekcji będą teraz kluczowym punktem w zarządzaniu funkcjonowaniem firm. Zbieramy siły i przygotowujemy się na powrót do biur. Dziś jakość usługi sprzątania przekłada się nie tylko na komfort, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo i zdrowie pracowników biur, które obsługujemy. Bezpieczeństwo w miejscu pracy staje się celem dla wszystkich. Jeśli każdy z pracowników przejmie odpowiedzialność za współpracowników powrót do biura będzie możliwy – dodaje Zawada.

comments powered by Disqus

Najnowsze wiadomości

Wczytaj więcej

Mieszkanie

Biurowce i galerie

Korporacje

Praca

Przedsiębiorczość

Start-up