Radni chcą budowy nowego pasa startowego Kraków Airport

Krakowscy radni przyjęli rezolucję do polskich parlamentarzystów i rządu. Chcieli w ten sposób poprzeć budowę nowej drogi startowej dla samolotów w Balicach. Za rezolucją głosowało 23 radnych (z klubu Prawa i Sprawiedliwości, Przyjaznego Krakowa), przeciw były 3 osoby, 12 wstrzymało się od głosu.

Projekt dokumentu przygotowali radni z klubu prezydenckiego Przyjazny Kraków. Łukasz Wantuch mówił, że każda inwestycja ma przeciwników i ich głos jest teraz słyszalny. Podkreślił, że warto, aby pojawiły się wyrazy poparcia dla planów inwestycyjnych Kraków Airport.

 

– Poprzez naszą rezolucję chcemy wyrazić pełne poparcie dla działalności zarządu spółki, zmierzające właśnie do rozpoczęcia rozbudowy portu lotniczego – tłumaczył Rafał Komarewicz, przewodniczący klubu Przyjazny Kraków. 

Grzegorz Stawowy z klubu Koalicji Obywatelskiej powiedział, że projekt rezolucji powinien być zmieniony, ponieważ rada nie powinna wyrażać „pełnego poparcia”. – Nie jest tak, że inwestycja jest tylko dobra, ale ma także wady – dodał.

Samorządowiec zwrócił uwagę na ewentualne zwiększenie ruchu turystycznego po wybudowaniu nowego pasa. Pytał, czy mieszkańcy są przygotowani na to, aby dalej rozwijał się najem krótkoterminowy, co jego zdaniem prowadzi do gentryfikacji centrum.

Przenosiny lotniska

Sławomir Harpeniuk ze Stowarzyszenia Przyjazne Lotniska zaznaczył, że ich celem nie jest blokada lotniska. Jednak budowę nowej drogi startowej nazwał „chorym pomysłem”. – Rozwój nie może odbywać się kosztem ludzi – powiedział.

Inny członek stowarzyszenia Piotr Bistroń w swoim wystąpieniu przekonywał, że „możliwe są inne lokalizacje lotniska”. – Kraków wart jest tego, aby dokonać takiej rewolucyjnej zmiany – podkreślił. Podał przykłady innych miast, gdzie porty lotnicze nie są umiejscowione tuż przy granicy.

Kraków Airport: Nowa droga rozwiązuje problemy

Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport zdradził, że zostały przeprowadzone różne analizy, które określiły, że bez wielomiesięcznego zamknięcia lotniska nie można przeprowadzić remontu istniejącego pasa startowego.

– Początkiem i końcem całego procesu, rozwiązanie tych problemów, o którym mówią mieszkańcy: hałasu i zanieczyszczenia, jest budowa nowego pasa startowego – podkreślił szef portu lotniczego.

Łukasz Wantuch: – Nie da się lotniska wybudować na pustyni, gdzie nie ma innych mieszkańców. Mam nadzieję, że zarząd lotniska nie wycofa się z pomysłu, bo potrzebujemy się rozwijać. Protesty były i zawsze będą, ale nie oznacza to, że powinniśmy się wycofywać z dobrych projektów.

Wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa z PiS Michał Drewnicki przypomniał, że przedłużające się konsultacje społeczne źle się kończyły. – W Krakowie mamy przykłady inwestycji, które były przegadane, traciliśmy pozwolenia – dodał.

– Uważam, że te prace (budowa nowego pasa startowego – red.) są niezbędne. Im szybciej się to stanie, tym lepiej – podkreślił.