Stacja Kraków Płaszów do głębokiej zmiany [ZDJĘCIA]

fot. PKP PLK

W Płaszowie przyspieszają prace przy przebudowie linii kolejowej. Teraz pasażerów czekają zmiany, a do końca przyszłego roku druga najważniejsza stacja kolejowa zyska zupełnie nowy wygląd.

Od końca 2015 roku pasażerowie na stacji Kraków Płaszów korzystają z całkowicie przebudowanego budynku dworca. W tym samym roku otwarta też została estakada tramwajowa Lipska-Wielicka, która pozwala przejść niemal bezpośrednio z tramwaju do pociągu. Ciągle jednak same perony i dojście do nich pozostawiały wiele do życzenia. Przed Światowymi Dniami Młodzieży zostały przeprowadzone tylko podstawowe prace, a stacja czekała na gruntowną przebudowę.

Najpierw rozbiórka

To się właśnie teraz dzieje. Prace trwające w sąsiedztwie stacji już od kilku miesięcy zaczną być bardziej widoczne dla pasażerów. – Wykonawca rozpoczął od rozbiórki jednego z dwóch, znajdujących się na stacji, peronów wyspowych. Równolegle wymieniane są tory. Prace obejmują demontaż i montaż kabli i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Harmonogram robót został tak przygotowany, by nie przerywać ruchu pociągów – mówi Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Dodatkowy peron

Po rozbudowie na stacji zmieni się prawie wszystko. Dwa z trzech dotychczasowych peronów zostaną zastąpione nowymi, 400-metrowymi (peron przy budynku dworca jest nowszy i nie został objęty przebudową). Oprócz nich powstanie jeden dodatkowy, co wiąże się też ze zmianą układu torów.

Perony zyskają taki standard, jak na wszystkich budowanych lub przebudowywanych stacjach – z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, oświetleniem, monitoringiem, nagłośnieniem i systemem informacji.

Dużą zmianą z punktu widzenia pasażerów będą 200-metrowe wiaty nad peronami, dzięki czemu oczekiwanie na pociąg w deszczowy dzień będzie przyjemniejsze. – Wyremontowane i powiększone zostanie również przejście podziemne, które zapewni szybkie dojście do poszczególnych peronów, dworca, ul. Dworcowej i Prokocimskiej – zapowiada Hamarnik.

Część większej całości

Przebudowa stacji Kraków Płaszów to część miliardowej inwestycji, obejmującej odcinek od Dworca Towarowego do Podłęża. Do Płaszowa będą teraz od Krakowa Głównego prowadzić cztery, a nie dwa tory. Na tym odcinku powstaje zupełnie nowy przystanek przy Hali Targowej, a przystanek Kraków Zabłocie zostanie rozbudowany o dwa zewnętrzne tory.

Z kolei między Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem powstanie jeden dodatkowy tor, co pozwoli usprawnić ruch. Pociągi jeżdżą tam już po jednym nowym torze, a pasażerowie wysiadają na zmodernizowanych peronach w Prokocimiu i Bieżanowie. Dzięki temu wykonawca mógł zająć się pozostałą częścią modernizowanej linii.

Na Złocieniu powstaje natomiast nowy przystanek kolejowy. Jego budowa wymusiła zmianę układu torów w tym miejscu i znaczące poszerzenie nasypu.

Prace budowlane na całym tym odcinku mają się zakończyć do końca 2020 roku.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Podgórze
News will be here