System sztucznej inteligencji pomoże w rekrutacji pracowników

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Firma doradcza PwC stworzyła system sztucznej inteligencji, który ma wesprzeć młode osoby przy planowaniu kariery, a firmy w procesach rekrutacyjnych.  MatchBeta jest testem psychologicznym, który docelowo ma pozwolić na porównanie wyników z osobami pracującymi na podobnym stanowisku lub w podobnym wieku.

Projekt stworzony przy współpracy z Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS ma być szczególnie pomocny osobom młodym, które nie wiedzą, jak właściwie zaplanować swoją przyszłość zawodową. Eksperci opracowali testy, które były wypełniane przez najbardziej doświadczonych pracowników, pracodawców oraz studentów.

Pytania dotyczyły między innymi preferowanego środowiska pracy czy zainteresowań. Dzięki nim ankietowani mogą być dopasowani do zawodów, do których mają największe predyspozycje, a firmy wiedzą, który pracownik najlepiej wpisuje się w ich strukturę.

Odpowiedź na zmieniający się rynek pracy

Jak mówi Adam Krasoń, prezes PwC, rynek pracy w ostatnich latach przeszedł bardzo duże zmiany, pojawiło się wiele nowych zawodów, a pracownicy są coraz bardziej wymagający wobec swoich pracodawców. – Na pracodawcach wymusza to dostosowanie się do nowych reguł gry, ponieważ dotychczasowe metody rekrutacji okazują się coraz mniej efektywne – tłumaczy Adam Krasoń.

Dr Magdalena Kaczmarek z Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS w Warszawie zwraca uwagę, że jest to prawdziwy test psychologiczny, a nie popularna do tej pory psychozabawa.

– Stworzyliśmy startową wersję testu, teraz czas na zbieranie danych. Im więcej pracowników, a także absolwentów uda nam się przebadać, tym nasze wnioskowania będą bardziej dokładne. W kolejnych etapach planujemy opracowanie norm do testu tak, aby każdy mógł porównać swój wynik do wyników rówieśników czy osób pracujących na podobnych stanowiskach, co pomoże w określeniu swoich mocniejszych i słabszych stron – wyjaśnia.