Wiosna na rynku pracy. Tak dobrze nie było od sześciu lat

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

91% pracodawców jest gotowych na powiększenie zespołów lub optymistyczną stabilizację – wynika z raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektywy Zatrudnienia” dla drugiego kwartału. Jest to najlepsza prognoza dla naszego kraju od 26 kwartałów. Pracodawcy badani w Polsce południowej zachowują umiarkowany optymizm.

Co ważne, pozytywne wyniki zanotowano we wszystkich badanych regionach. 18% ankietowanych pracodawców chce powiększyć skład swojego personelu, 73% nie chce zmian w najbliższym kwartale, a tylko 5% będzie redukować etaty.

Gdzie łatwo o pracę?

Najlepszy czas czeka produkuję przemysłową, handel hurtowy i detaliczny oraz budownictwo. Największy wzrost zatrudnienia zanotowano w sektorze finansów, ubezpieczeń, nieruchomości i usług. W porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku nieznacznie gorsze prognozy widoczne są w sektorach: budownictwo i energetyka, gazownictwo, wodociągi, restauracje i hotele.

Każdy z badanych regionów charakteryzował się dodatnią prognozą zatrudnienia. Najwyższy wynik zanotowano w regionie południowo-zachodnim - +16%. Kolejno +14% i +12% to prognoza dla regionu północnego i północno-zachodniego. W regionie wschodnim jest to +11%, a w centralnym i południowym po +10%. Oznacza to, że dwa ostatnie regiony cechują się umiarkowanym optymizmem ze strony pracodawców. Największą poprawę wyników –  o 11% zanotowano na północy.

Niedobór talentów

Zdaniem Iwony Janas, dyrektor generalnej ManpowerGroup w Polsce, najbliższy kwartał to bardzo optymistyczny okres dla kandydatów na rynku pracy, zwłaszcza dla osób chcących pracować w produkcji przemysłowej. To właśnie w tej branży chęć zatrudnienia deklaruje 1/3 pracodawców. W związku ze zmianami na rynku pracy spore wyzwanie czeka za to firmy.

– Pracodawcy będą musieli stawiać czoła narastającemu niedoborowi talentów, który coraz wyraźniej przekłada się na ich pozycję i konkurencyjność. W sytuacji, w której coraz trudniej o pracowników, na znaczeniu zyskiwać będą programy employer brandingowe oraz doświadczone firmy doradztwa personalnego, które nie tylko dbają o pozyskanie talentów, ale też o wyspecjalizowane doradztwo dla przedsiębiorstw – ocenia Janas.

News will be here