Wojna cenowa sieciówek. Tracą sklepy, zyskują klienci

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Już 30% produktów sprzedawanych w sklepach to towary w cenach promocyjnych. Wszystko przez prawdziwą wojnę cenową pomiędzy największymi firmami. Właściciele największych sieci są zaniepokojeni utrzymującą się od dwóch lat deflacją. Zgoła odmienne nastroje towarzyszą za to klientom.

W Polsce od zawsze cena jest najważniejszym kryterium przy wyborze produktu. W ostatnich latach zyskuje na znaczeniu też jakość towaru i producent, jednak trudno spodziewać się, żeby te czynniki mogły wygrać z atrakcyjną ceną. O nią zaś toczy się obecnie największa batalia. Największe firmy muszą teraz zareagować na niekorzystne dla nich zmiany na rynku.

– Konkurencja zawsze była ostra, teraz na sytuację na rynku mocny wpływ mają także zapowiedzi wprowadzenia podatku handlowego, na co firmy próbują się przygotować, zwiększając wolumeny sprzedaży – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Deflacja pomaga klientom

Największy wpływ na utrzymującą się wojnę cenową między sieciówkami ma trwająca się od dwóch lat deflacja, która wymusza na firmach obniżanie swoich cen. To zaś nie wszystkim się podoba. – Tak źle nie było jeszcze nigdy, presja na ceny jest ogromna i wcale nie słabnie – mówi „Rzeczpospolitej” prezes jednej z sieci.

Pęd Polaków za promocjami widać też po skali zainteresowania konsumentów gazetkami wydawanymi przez sieci handlowe. W skali roku trafia ich na rynek około 6 milionów. Według badania przeprowadzonego przez miesięcznik „Focus”, jedynie 1% Polaków wyrzuca je do kosza bez przeglądania. Zdaniem 59% osób są one niezwykle przydatne w czasie zakupów.

Kiedy po promocje?

Taktyka największych sieci handlowych nie zmienia się od lat. Promocje zazwyczaj są organizowane tuż przed weekendami, czyli wtedy, gdy rośnie oblężenie hipermarketów. W ostatnich latach coraz częściej organizują też specjalne okazje, na które zapraszają swoich klientów.

Sieć Auchan obchodzi w tym roku 20-lecie swojej działalności na polskim rynku. Z tej okazji już teraz włodarze przedsiębiorstwa zapowiedzieli liczne promocje dla swoich klientów. Uroczystość 21 lat od uruchomienia pierwszego sklepu w Polsce obchodzi w tym roku Alma. Mimo iż sklep kojarzony jest z wysokimi cenami, sieć również zapowiedziała atrakcyjne ceny.

News will be here