Wystartowała nowa usługa dla klientów ZUS. Doradca płatnika składek rozwieje wątpliwości przedsiębiorców

fot. KRZYSZTOF KALINOWSKI / LOVEKRAKÓW.PL

Na początku lutego Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił nową usługę dla swoich klientów. Okazuje się, że przedsiębiorcom z całego kraju, którzy muszą przyzwyczaić się do nowych zasad w opłacaniu składek, będzie pomagało 732 doradców.

Likwidacja starych numerów rachunku na rzecz jednego

Przypominamy, że od 1 stycznia zmieniły się zasady w opłacaniu składek przez przedsiębiorców. Główna zmiana polega na likwidacji starych numerów rachunku, dzięki czemu płatnicy unikają trzech czy czterech opłat. Teraz każdy płatnik ma do dyspozycji swój indywidualny numer rachunku składkowego, na który wpłaca wszystkie składki równocześnie, bez podziału na poszczególne fundusze (Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, Fundusz Zdrowia, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych czy FEP).

Nie jest to jedyna zmiana. – Należy pamiętać, że zmianie uległy również zasady księgowania wpłat – mówi Bożena Bielawska z oddziału ZUS w Krakowie. – Obecnie wpłata pokrywa w pierwszej kolejności najstarsze zaległości, o ile takie znajdują się na koncie przedsiębiorcy. Nasi doradcy wyjaśnią płatnikom, z czego wynika niedopłata i co należy zrobić, aby uniknąć jej zwiększenia.

Spotkanie z doradcą można ustalić przez internet

W tej chwili w każdej placówce podległej krakowskiemu oddziałowi ZUS przyjmuje po dwóch doradców, natomiast w samym oddziale ZUS w Krakowie jest ich czworo. Są to dotychczasowi pracownicy sali obsługi klientów, którzy przeszli dodatkowe szkolenia w ramach objęcia nowych stanowisk. – Doradcy są dostępni, podobnie zresztą jak inni pracownicy, w stałych godzinach pracy oddziału, czyli od 8 do 18 w poniedziałki, a także od wtorku do piątku w godzinach od 8 do 15 – podkreśla Bożena Bielawska.

Do obowiązków doradców płatnika składek będzie należało udzielanie informacji z zakresu ubezpieczeń i składek, które są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy mogą u nich zaczerpnąć porad dotyczących numeru rachunku składkowego (NRS), profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, a także wyjaśnić wątpliwości związane z rejestracją działalności gospodarczej, zasadami zgłaszania ubezpieczeń, wysokością składek.

Pracowników zajmujących się poradnictwem znajdziemy w każdej krakowskiej placówce ZUS. Na ekranie biletomatu w sali obsługi klienta wystarczy wybrać „Składki/Ubezpieczenia”, a następnie „Doradca płatnika”. Wszystkie osoby, które posiadają konto na portalu Platformy Usług Elektronicznych ZUS, mogą umówić wizytę z doradcą płatnika składek przez internet.