Pierwotnie tygodnie, następnie miesiące, rok, być może znacznie dłużej - od marca 2020 roku perspektywa powrotu do biur wydaje się wyłącznie wydłużać. Z dnia na dzień dziesiątki, być może setki tysięcy pracowników krakowskiego sektora BPO/SSC wykonywanie swoich obowiązków przeniosła z wygodnych nowoczesnych biurowców - w zacisze własnego domu.
I choć firmy robią co w ich mocy, by w czasie pandemii zadbać o zdrowie swoich pracowników, prawdziwym wyzwaniem staje się szczególnie utrzymanie ich dobrej kondycji psychicznej. Zamknięcie w domu, brak bezpośredniego kontaktu z współpracownikami, nieustanne mieszanie życia prywatnego z zawodowym mogą prowadzić do złego samopoczucia, wypalenia zawodowego, czy, w skrajnych przypadkach, nawet do depresji - mówi Edyta Mordarska HR Business Partner & HR Operations Lead w Grand Parade.
Firma, będąca hubem międzynarodowego potentata w grach losowych i zakładach bukmacherskich William Hill, z wyjątkowym zaangażowaniem podchodzi do tematu tzw. “mental health and wellbeing”, czyli dobrego samopoczucia psychicznego. W praktyce oznacza to szereg działań Grand Parade, które nie tylko mają na celu utrzymanie zdrowia psychicznego na właściwym poziomie, ale także wielopoziomowe wsparcie tych, którzy z różnych przyczyn już zmagają się z problemami.
Kolega z pracy pierwszą linią wsparcia
Jak zauważają specjaliści HR w Grand Parade, obecne czasy wymagają jeszcze większej solidarności między samymi pracownikami. Praca zdalna sprawiła, że codziennie zapraszamy współpracowników do swoich domów, rozmawiamy o hałasujących w tle dzieciach, czy problemach życia codziennego. Poczucie wspólnej niedoli sprawia, że jesteśmy otwarci na bardziej intymne rozmowy z managerami czy współpracownikami, którzy nierzadko stają się pierwsza linią wsparcia dla swoich kolegów - mówi Edyta Mordarska z Grand Parade. Właśnie dlatego firma zorganizowała cykl warsztatów przygotowujących managerów i pracowników do rozpoznawania sytuacji kryzysowych oraz przeprowadzania skutecznych rozmów wspierających. W trudnych sytuacjach pracownicy oraz ich rodziny mogą liczyć również na fachową pomoc psychologiczną - dodaje Mordarska.
Przeciwdziałanie lepsze niż lekarstwo
Integracja i atrakcyjne formuły urozmaicania czasu w pracy od lat były standardem w Grand Parade. W czasie, gdy społeczność pracowników przestała mieć charakter fizyczny, spotkania stały się rzadkością, a przynależność do miejsca pracy stanęła przed dużym wyzwaniem, postanowiliśmy zintensyfikować nasze działania - opisuje Klaudia Siereńska, Office Manager. Pozornie prozaiczne aktywności okazały się mieć świetny efekt i odczuwalny wpływ na motywację pracowników - dodaje. Tylko w kilku ostatnich miesiącach mogli oni brać udział w organizowanych przez Grand Parade akcjach integracyjnych, quizach, webinarach tematycznych, ale także licznych akcjach charytatywnych. Firma zaangażowała się także w promocję aktywności fizycznej, angażując pracowników w inicjatywach rowerowych, czy biegowych. Stworzyliśmy też serię bookworm friday, w której pracownicy dzielą się swoimi 5 rekomendacjami czytelniczymi. Mogą wymieniać się w ten sposób pomysłami, inspirować nawzajem - dodaje Siereńska.
Najnowszym pomysłem jest z kolei akcja Power Hour w ramach której, w lutym i marcu pracownicy dwa razy w tygodniu mogli skorzystać z dodatkowej płatnej przerwy w ciągu dnia, aby zadbać o siebie, swoje zdrowie lub swój rozwój osobisty.
Wsparcie specjalistów
Mimo szeregu działań mających na celu poprawę zdrowia psychicznego, niekiedy konieczne jest wsparcie specjalistów - psychologów i tearpeutów. Z myślą o pracownikach, ale także o członkach ich rodzin, Grand Parade uruchomiło program Employee Assistance, w ramach którego pracownicy mogą uzyskać profesjonalną pomoc w swoim rodzimym języku - telefonicznie lub poprzez video-konferencję. Stacjonarną pomoc gwarantują z kolei programy ubezpieczenia zdrowotnego, które współfinansuje pracodawca.