Zła personalizacja wiadomości, zdezorientowanie, brak celu - czyli błędy w e-marketingu

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Tylko co 10 newsletter otwierany jest więcej niż jeden raz, a klikając w link z oferty większość odbiorców nie wraca już do bazowej wiadomości. Dlatego też niezwykle istotna jest odpowiednia komunikacja e-mail marketingowa. O tym jak do swojego biznesu wprowadzić właściwą konwersję, opowiadał w czasie Mobile Trends Conference & Awards Paweł Sala, współzałożyciel i dyrektor zarządzający FreshMail.

Maile traktowane jako spam, słaba sprzedaż czy zdezorientowanie klienta – to tylko niektóre błędy popełniane przez właścicieli firm ze słabą komunikacją e-mail marketingową. Przedsiębiorcy mają problem chociażby z odpowiednim kontekstem wiadomości. Istotne jest, aby produkt był powtórzony w wiadomości najlepiej przy użyciu tej samej grafiki, która gwarantuje określoną ścieżkę narracji, o czym często zapominają marketerzy.

Paweł Sala, ekspert ds. e-mail marketingu podał przykład pewnej wyszukiwarki ofert wypoczynkowych, gdzie chciał skorzystać z urlopu w spa w zamku. – Wchodzę w link i nie widzę zamku. Szukam i szukam, i wreszcie jest. Większość osób nie dotrwa do tego momentu, ponieważ po odwołaniu się do głównej oferty nie ma jej na samej górze – tłumaczył Sala.

„Nie wyślemy spamu”

Dużym błędem jest też słaba przejrzystość i utrzymywanie elementów, które nie służą konwersji. – Jeśli na dole jest zapis o zachowaniu 100% prywatności i zapewnianie o niewysyłaniu nam spamu to włącza nam się, że może oni kiedyś spamowali i może teraz się tłumaczą. Często też już na samej górze dostajemy możliwość wypisania się z listy mailingowej – mówił prelegent.

W wielu firmach kuleje także spójność przekazu. Pewien sklep z elektroniką kreuje się jako sprzedający narzędzia dla specjalistów. Na jego stronie internetowej widnieje wizerunek majsterkującego mężczyzny, a na dole pojawia się oferta z budzikami za 50 złotych. Zdaniem eksperta tego typu rozwiązania zaburzają konwersję, ale problemy z jej utrzymaniem mają też firmy o zasięgu globalnym.

Paweł Sala podał przykład dużej sieci lotniczej, która w newsletterze w jednym miejscu zwraca się do odbiorcy przez „ty”, by zaraz obok używać zwrotu „szanowni państwo” – Albo mówicie do kogoś na ty, albo szanowni państwo. Nie miksujemy tych rzeczy, bo spójność nam się zatraca – tłumaczył Sala.

Produkty dla kobiet oferowane mężczyznom

Bardzo drażniącym błędem jest też zła personalizacja wiadomości. Sklepy notorycznie wysyłają mężczyznom chociażby ofertę kremów na cellulit czy szminek z możliwością podkreślenia urody jednym gestem. – To nie tylko ten jeden sklep. Wczoraj dostałem ofertę z życzeniami na dzień kobiet i promocją na zajęcia fitness, a przecież mają moją imienną kartę – przytaczał Paweł Sala.

Wśród innych notorycznie popełnianych błędów wymieniał też niską wiarygodność, brak jasnego celu czy wszechobecny chaos w wiadomościach do klientów.

Czwartek to drugi dzień Mobile Trends Conference & Awards. Wydarzenie jest objęte patronatem medialnym LoveKraków.pl.

News will be here