„Nie kupujemy już dziury w ziemi”. Czego szukają klienci na rynku mieszkaniowym

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

– Nie wystarczy już wybudować prostego budynku mieszkalnego – mówią deweloperzy analizując oczekiwania klientów. I przyznają, że decyzje zakupowe coraz częściej wykraczają poza klasyczne kryteria takie jak cena czy metraż.

O tym, że jednym z najważniejszych czynników decydujących o zakupie mieszkania jest cena, nie trzeba przekonywać nikogo. Zwłaszcza w ostatnich latach, kiedy to na krakowskim rynku mieszkaniowym ceny za metr kwadratowy osiągnęły niespotykane dotąd rozmiary i coraz mniej osób mogło sobie pozwolić na zakup własnego lokum. I choć po zawirowaniach związanych z rządowym programem Bezpieczny Kredyt 2 Procent na rynku mieszkaniowym sprzedaż szła rekordowo słabo, na mieszkania wciąż jest popyt, zapytaliśmy więc przedstawicieli firm deweloperskich czym obecnie kierują się klienci i co (poza ceną) jest dla nich najważniejsze.

Jak mówi Adam Urbański, Dyrektor Sprzedaży TDJ Estate, obecnie duży wpływ na decyzję o zakupie mieszkania, obok standardowej już lokalizacji i ceny, ma termin odbioru mieszkania. - Projekty sprzedają się dłużej, klienci dłużej podejmują decyzje. Myślę, że to kwestia nie tylko oczekiwania na decyzję dotyczącą programu wspierającego kredyty, ale również większej dostępności oferty oraz kosztów finasowania. Nie mamy już sytuacji wyprzedawania oferty na etapie dziury w ziemi. Klienci sprawdzają ofertę, kalkulują koszty finansowania, analizują atuty lokalizacji. Nie powinniśmy jednak dzisiejszej sprzedaży oceniać przez pryzmat czasu z Kredytem 2 Proc., to nie był czas normalnego funkcjonowania rynku – podkreśla.

Z jego obserwacji wynika też, że wśród klientów rosną również oczekiwania co do standardu inwestycji. – W naszej ocenie nie wystarczy już wybudować prostego budynku mieszkalnego. Klienci oczekują udogodnień, komfortu, dobrego designu, ciekawej architektury i dobrej jakości materiałów – tłumaczy.

Lokalizacja kluczowa

Anita Makowska, Starszy Analityk Biznesu w Archicom, nie kryje, że w ostatnich latach widać wyraźną zmianę w preferencjach mieszkaniowych klientów. – Decyzje zakupowe coraz częściej wykraczają poza klasyczne kryteria, takie jak cena czy metraż. Klienci przywiązują większą wagę do lokalizacji – niekoniecznie w ścisłym centrum, ale w miejscach dobrze skomunikowanych z resztą miasta, z rozwiniętą infrastrukturą handlową, rekreacyjną i terenami zielonymi – mówi przedstawicielka Archicom.

I dodaje: – Deweloperzy, odpowiadając na nowe potrzeby konsumentów, projektują inwestycje w duchu piętnastominutowych miast, oferując mieszkania wykończone pod klucz z udogodnieniami takimi jak przestrzenie coworkingowe, strefy fitness czy zielone dziedzińce. Istotne są również aspekty ekologiczne. Energooszczędne rozwiązania i zrównoważony rozwój budynków zaczynają być postrzegane jako standard, a nie luksus. Klienci stają się coraz bardziej świadomi i wymagający, co oznacza, że deweloperzy muszą nieustannie podnosić standard swoich ofert. Dodatkowo na znaczeniu nabiera długoterminowa wartość inwestycji, która wynika z unikalnej lokalizacji, jakości wykonania i dodatkowych udogodnień.

Na lokalizację zwraca uwagę również Mateusz Orłowski, Wiceprezes Zarządu Palladio Development. Jak mówi, jest niezmiennie jeden z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie mieszkania.

– Klienci poszukują mieszkań w obszarach miasta, które są dobrze skomunikowane, posiadają dostępność do infrastruktury oraz oświaty, a także terenów zielonych. Do tego idealną opcją jest, żeby w razie czego lokalizacja była też atrakcyjna pod kątem ewentualnego wynajmu – zauważa. – W drugiej kolejności wydaje się być standard wykończenia, choć klienci stale oczekują lepszego standardu. Nie bywa odwrotnie.

Zmienne preferencje

Piotr Byrski, Business Manager w Matexi Polska, zwraca uwagę, że preferencje kupujących mieszkania zmieniają się już od kilku lat w odpowiedzi na nowe realia społeczne i ekonomiczne.

– Oprócz ceny, klienci zwracają uwagę na przestronność i dodatkowe przestrzenie (balkony, tarasy, ogródki lokatorskie, garderoby, pomieszczenia gospodarcze, czyli takie, które pozwalają na bardziej optymalne zaaranżowanie przestrzeni życiowej). A także niezmiennie istotne pozostają: bliskość zieleni, dostępność infrastruktury, jakość wykończenia i nowoczesne rozwiązania technologiczne – wymienia Byrski z Matexi Polska.

Jak dodaje z kolei Barbara Marona, Sales Office Manager w Matexi Polska, na rynku mieszkaniowym można wyraźnie wyróżnić dwie grupy klientów, które charakteryzują się nieco innymi preferencjami. – Pierwsza to osoby traktujące zakup mieszkania jako lokatę kapitału, druga to ci, którzy kupują mieszkania z myślą o zaspokojeniu swoich osobistych potrzeb. Obie grupy są dla nas bardzo ważne, ponieważ rozumiemy różne cele i oczekiwania naszych klientów – zaznacza.

Wynajem i miejsca parkingowe

Na jeszcze inną kwestię zwraca uwagę Tomasz Dziedzic z krakowskiej firmy deweloperskiej Imperial Capital.

– Z racji wysokich cen mieszkań coraz częściej mieszkańcy są zmuszeni do wynajęcia mieszkania, a nie do zakupu. Ponadto częściej znajdujemy miejsce pracy w innych miastach, wówczas dogodniejsza decyzją jest wynajem niż zakup – podkreśla, dodając, że aktualnie bardzo duża część mieszkań przeznaczona jest właśnie do wynajmu. – W związku z tym, aby odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców, powinny powstawać obiekty, które są przeznaczone pod wynajem. Dogodna lokalizacja, metraż, układ lokalu, dostępność jest tym, co jest ważne.

Dziedzic dodaje przy tym, że często najemcy nie mają potrzeby wynajmu miejsc parkingowych, zwłaszcza w przypadku dobrze skomunikowanych lokalizacji. – W przypadku wynajmu mieszkań w centralnych lokalizacjach tylko połowa najemców chce wynająć miejsce parkingowe – podaje. – Nowe inwestycje powinny być do tego dostosowane. Nie ma sensu ponad miarę budować miejsc parkingowych, ponieważ to wpływa finalnie na wyższy koszt budowy i sprzedaży mieszkań, a miejsca parkingowe stoją nieużywane.

Prognozy na przyszłość

Jak będą zmieniać się preferencje klientów w przyszłości? Jak prognozuje Piotr Byrski, coraz ważniejsze staną się kwestie związane z ekologią i energooszczędnością budynków mieszkalnych.

– Spodziewamy się, że trendem, który szczególnie będzie zyskiwał na znaczeniu w najbliższych latach będzie wybór mieszkań charakteryzujących się niskim zużyciem energii, co związane jest ze wzrostem świadomości ekologicznej oraz obaw o koszty energii. Mieszkania z nowoczesnymi systemami grzewczymi, energooszczędnymi oknami, instalacjami fotowoltaicznymi czy systemami zbierania deszczówki, będą stanowiły wartość dodaną oraz sposób na wyróżnienie się z ofertą wśród konkurencji, także tej z rynku wtórnego – przewiduje manager Matexi Polska.