Grzegorz Stawowy o terminie budowy nowego centrum handlowego: „To jest kompletna fikcja”

Grzegorz Stawowy fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

We wtorek poinformowaliśmy o planie budowy nowego centrum handlowego w Krakowie, które może powstać przy ulicy Nowohuckiej. W zakładany termin oddania obiektu nie wierzy radny Grzegorz Stawowy, przewodniczący Komisji Planowania Przestrzennego Rady Miasta Krakowa, z którym rozmawiamy o szansach na powstanie obiektu, krakowskich centrach handlowych i nowych rozwiązaniach komunikacyjnych.

Łukasz Dankiewicz, LoveKraków.pl: Dlaczego czwarty kwartał 2018 roku, jako termin oddania centrum handlowego ATUT jest Pana zdaniem nierealny?

Grzegorz Stawowy, Przewodniczący Komisji Planowania Przestrzennego RMK: Tam się nie da wybudować galerii, ponieważ jest zakaz handlu powyżej 2 tysięcy mkw.

Co musiałby zrobić inwestor, żeby ten obiekt mógł powstać?

Na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, rada gminy po uchwaleniu studium powinna przystąpić do planów miejscowych, które obejmują dwa obszary: przestrzeń publiczną i handel wielkopowierzchniowy. Tam jest przygotowywany plan, który nazywa się "Rejon ulicy Galicyjskiej". W studium jest zapisane przeznaczenie handlowo-usługowe, które obejmuje zarówno tereny przy ulicy Nowohuckiej jak i centrum targowe. W EXPO Kraków odbywają się imprezy, które mają charakter handlowy. Wtedy mają powyżej 2 tysięcy mkw.

Jak to wygląda w praktyce?

Przecież nie będziemy się wygłupiać, że liczymy tylko powierzchnię kasy, tylko całą ekspozycyjną. W związku z powyższym my tam musieliśmy wprowadzić handel wielkopowierzchniowy. Tak więc inwestor będzie mógł tam budować nowe centrum dopiero wtedy, gdy ten plan zostanie uchwalony, wcześniej nie. Więc myślę, że czwarty kwartał 2018 roku jako data oddania obiektu to jest kompletna fikcja. My tego planu w tym roku nie uchwalimy, bo on nawet nie ma opinii Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej. Uchwalimy go pewnie w połowie przyszłego roku, więc w 2018 to może zaczną budować.

Możliwości wybudowania centrum handlowego pan nie wyklucza?

Jeżeli plan przejdzie przez Radę Miasta, to będzie to możliwe. A najprawdopodobniej przejdzie, bo Targi w Krakowie będą się odbywać. Oni przekroczyli te 2 tysiące mkw. powierzchni, więc tam może pojawić się taka interpretacja, że będą mieli problem organizacją niektórych rodzajów targów. Ten plan powinien zostać uchwalony, ale myślę, że to nastąpi dopiero w przyszłym roku.

Rozumiem, że powstaje on głównie z myślą o EXPO Kraków?

Głównie dla EXPO Kraków, ze względu na charakter imprez.

W bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się M1, blisko jest też Galeria Plaza czy Carrefour. Jak pan się zapatruje na plany budowy kolejnego centrum handlowego w Krakowie?

Buduje się też Serenada. W pierwotnej wersji studium było przewidzianych około 30 nowych centrów handlowych. Okroiliśmy to do około pięciu. Ja nie widzę większego problemu. Oni walczą między sobą, to jest walka pomiędzy poszczególnymi centrami handlowymi. Mam nadzieję, że to tylko zwiększy konkurencję, zmniejszy ceny i poprawi jakość usług. W weekendy te centra są pełne, więc myślę, że jest na nie zapotrzebowanie.

Widać to też po pełnych parkingach.

Byłem w sobotę w dwóch centrach handlowych i pod Ikeą był problem, żeby znaleźć miejsce. Problem był nawet z wejściem, ze względu na tłumy z kupionymi towarami. Pod M1 było dokładnie tak samo.

Jest popyt, jest podaż?

Ja w tym większego problemu nie widzę, dlatego, że według założeń planu miejscowego w rejonie Galicyjskiej poprowadzony jest zupełnie nowy układ drogowy, który udrożni komunikację między ulicą Nowohucką a targami EXPO. Jest też układ drogowy, który rezerwuje tereny pod ul. Tomickiego, a w planie miejscowym jest rozszerzona rezerwa terenowa pod ul. Nowohucką na wprowadzenie tam tramwaju. Tam docelowo będą spore inwestycje drogowe ze strony Targów w Krakowie i centrum handlowego. Gmina przygotowuje koncepcję na linię tramwajową pomiędzy Płaszowem a rondem Dywizjonu 308. To obciąży komunikację, ale tam są możliwości i rezerwy terenowe, żeby ją rozbudować.

Za ile lat można się tego spodziewać?

Tramwaj pojawił się po raz pierwszy w badaniu dotyczącym zasadności budowy metra w Krakowie. W ramach analiz jest on wymieniany jako tramwaj, który powinien powstać. Jeśli to się potwierdzi, to tramwaj trafi do dokumentów wieloletnich. Jak wybudujemy linie na Górkę Narodową i Azory, to takie połączenie tramwajowe Podgórza z Nową Hutą by się przydało.

Co z tramwajem z Wieczystej do Mistrzejowic? Tu również będzie centrum handlowe.

Decyzje środowiskowe są. Koncepcja tramwaju do Mistrzejowic prowadzi przez ulicę Meissnera, rondo Barei, Dobrego Pasterza i Bohomolca. W planie "Prądnik Czerwony Wschód" jest zapisana rezerwa pod tramwaj.

Terminy są aktualne?

Tego nie wiem, bo na bieżąco zarządza tym ZIKiT. My w planach miejscowych robimy rezerwy miejsc pod linie tramwajowe, wiec nie będzie takiej sytuacji, że zostaną one zabudowane. Tak samo w planie miejscowym "Rejon ulicy Galicyjskiej" jest przewidziane duże poszerzenie ulicy Nowohuckiej, nawet o 100%. Po  to miedzy innymi, żeby wprowadzić tam tramwaj i nowe rozwiązania komunikacyjne.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Czyżyny
News will be here