Osoby korzystające z usług operatora sieci Plus musiały płacić dodatkowo za oglądanie filmów i słuchanie radia przez internet. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał to za niedopuszczalne i nałożył karę na Polkomtel w wysokości 50 mln złotych. Klienci będą mogli składać reklamację.
UOKiK zajął się sprawą po tym, gdy do urzędu wpłynęło zawiadomienie o tym, że właściciel sieci Plus nalicza dodatkowe opłaty za streming, mimo wykupionego pakietu.
Postępowanie ruszyło w grudniu 2018 roku. – W toku postępowania potwierdziliśmy, że abonenci nie mogli w pełni korzystać z pakietu, ponieważ ponosili nieuzasadnione opłaty. Wiele osób, zawierając umowę, było przekonanych, że będą mogli korzystać z wykupionej transmisji danych – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Pięć lat
Urząd przypomina, że w ramach wykupionego pakietu klient może odwiedzać wszystkie strony, jakie tylko chce i nie może mu za to zostać doliczona żadna dodatkowa kwota.
Jednak zdaniem UOKiK-u Polkomtel w ofertach Bezpieczny internet, Nielimitowany internet oraz Pakiet non stop nie stosował się do tych zasad.
– Polkomtel od 2013 r. pobierał dodatkowe opłaty za tzw. video streaming, czyli słuchanie radia on-line, oglądanie filmów w internecie lub treści video. Było to 40 groszy za minutę transmisji – informuje urząd.
Dodatkowe opłaty nie były wyszczególnione na fakturze – widniały w pozycji: Połączenia i SMS-y wykonane w kraju. – Takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd, ponieważ dopiero, gdy ktoś przeanalizował biling, orientował się, że musi zapłacić za usługi multimedialne. Praktyka ta była stosowana od 2013 r. do 2017 r. i została zaniechana – czytamy w komunikacie.
Prezes UOKiK stwierdził, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożył karę ponad 50 mln złotych.
Spółka musi też opublikować na swojej stronie internetowej oraz w swoich mediach społecznościowych oświadczenie wraz z linkiem do rozstrzygnięcia urzędu. Decyzja nie jest prawomocna, operator może się od niej odwołać do sądu. Każdy konsument może powołać się na decyzję UOKiK i złożyć reklamację, domagając się zwrotu opłat.