Walentynkowe wydatki Polaków rosną sześć razy szybciej niż PKB

Pracownicy lotniska przypomnieli dziś pasażerom o Walentynkach fot. Kraków Airport/Materiały prasowe

Polacy coraz więcej wydają pieniędzy na Walentynki. Większość z nas preferuje romantyczną kolację we dwoje bądź wspólny wyjazd.

Co roku Mastercard publikuje raport podsumowujący wydatki Polaków w okresie walentynkowym (11–14 lutego). W raporcie wzięto pod uwagę wyłącznie transakcje zrealizowane przy użyciu kart płatniczych Mastercard z lat 2017–2019.

Mastercard Love Index określa również trendy zakupowe i zwyczaje konsumentów, z których wynika, że w 2019 roku Polacy wydali o 63 procent więcej pieniędzy na prezenty walentynkowe niż w roku 2017. Łączna wartość tych zakupów wyniosła blisko 260 milionów złotych.

Więcej czasu dla siebie

Walentynkowym wydatkiem numer jeden wśród Polaków jest romantyczna kolacja we dwoje. W tym zakresie odnotowano wzrost wydatków o 74 procent w porównaniu do roku 2017. Liczba transakcji w restauracjach wzrosła w tym czasie o 65 procent.

Agata Sikora, manager krakowskiej restauracji Karakter, mówi nam, że goście z coraz większym wyprzedzeniem rezerwują kolację. – W zeszłym roku jeszcze kilka dni przed walentynkami była możliwość rezerwacji, ale w tym roku goście dzwonili dużo wcześniej. Od tygodnia rezerwacji na wieczór nie przyjmujemy. Właściwie to telefony urywają się już od początku miesiąca – dodaje manager.

Na drugim miejscu Polacy upodobali sobie wyjazdy i podróże. Linie lotnicze w ubiegłoroczne walentynki odnotowały wzrost sprzedaży biletów o 51 procent.

– Do Krakowa na walentynkowy weekend przylatują zakochani z całego świata. Podróż to najlepszy prezent na święto zakochanych. O walentynkach wszystkim pasażerom przypomnieli dzisiaj pracownicy Kraków Airport, rozdając drobne upominki, róże i przypinki z napisem „I love KRK” – komentuje dzisiejsze wydarzenia Natalia Vince, rzecznik prasowa krakowskiego lotniska.

Trzecie miejsce pod względem walentynkowych wydatków zajmują pobyty w hotelach. To wzrost na poziomie 57 procent w ciągu dwóch lat.

Kwiaty nadal w modzie

Sprzedaż kwiatów w okresie walentynkowym 2019 wzrosła o 113 procent w porównaniu do roku poprzedniego.

– Walentynki to jedno z najlepszych świąt dla florystów. Ruch jest mocno wzmożony, króluje czerwień i róż. Nie możemy narzekać na brak klientów w tym dniu – mówi Agnieszka Pomykała, kierownik kwiaciarni Łodygarnia.

News will be here