Pracownia wyposażona jest w dwanaście stanowisk szkoleniowych, odzwierciedlających stanowiska pracy współpracujących ze sobą dyżurnych ruchu oraz punkt instruktorski dla szkoleniowca nadzorującego i kontrolującego symulację. Podczas zajęć w laboratorium symulowany jest ruch kolejowy według zadanego rozkładu jazdy. Rolą kursantów jest sterowanie ruchem pociągów zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także prowadzenie dokumentacji oraz obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym i innych systemów.
– Stacje i inne posterunki ruchu w symulatorze połączone są w zamkniętą pętlę, a ich układ i wyposażenie zostały zaprojektowane tak, by uzyskać możliwie duże ich zróżnicowanie pod względem technicznym i ruchowym. W symulatorze odwzorowano przekaźnikowe oraz komputerowe urządzenia stacyjne i różne typy blokad liniowych oraz urządzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. Przewidziano przy tym możliwość zmiany wyposażenia wybranych stanowisk zależnie od aktualnych potrzeb. Na stanowiskach dostępny jest dodatkowo podgląd stanu urządzeń zewnętrznych i sytuacji ruchowej w formie interaktywnego planu stacji. Wszystkie stanowiska mają telefoniczną łączność – wyjaśniał dr inż. Jan Gertz.
Studentom i kolejarzom
Symulator ruchu kolejowego może służyć zarówno studentom Politechniki, zwłaszcza specjalności transport kolejowy i drogi kolejowe, lecz także pracownikom firm kolejowych.
Projekt symulatora będzie rozwijany w oparciu o współpracę PKP PLK S.A. oraz innymi przedstawicielami branży transportu szynowego. – To laboratorium to prawdziwy skok w przyszłość dla szkolenia kadr kolejowych. Tu, w bezpiecznych warunkach, można doświadczyć autentycznych zadań, z którymi mierzą się dyżurni ruchu. Jesteśmy bardzo zainteresowani wykorzystaniem laboratorium na nasze potrzeby – mówił Włodzimierz Zembol, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie PKP PLK S.A.
Nowy symulator jest trzecim rozwiązaniem tego typu na Politechnice Krakowskiej. Od kilku lat studentom Wydziału Mechanicznego i pracownikom przedsiębiorstw komunikacji miejskiej służy skonstruowany na Politechnice Krakowskiej pierwszy w Polsce symulator tramwaju NGT6. Szkolą się na nim studenci uczelni i motorniczowie m.in. z krakowskiego MPK. Do celów dydaktycznych i badawczych skonstruowany został także symulator kokpitu myśliwca F-16.