Czy Kraków potrzebuje kolejnego centrum handlowego?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Czy nie wystarczy już tych galerii handlowych w Krakowie? – pytali nas czytelnicy po opublikowaniu informacji o budowie nowego centrum handlowego przy ul. Nowohuckiej. Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w firmie JLL tłumaczy, że krakowski rynek stwarza jeszcze szerokie pole do popisu dla deweloperów, szczególnie w kontekście formatów innych niż tradycyjne galerie handlowe.

Łukasz Jeżak, LoveKraków.pl: Czy krakowski rynek nieruchomości handlowych nie jest już nasycony?

Anna Wysocka, JLL: Nasycenie powierzchnią w centrach handlowych, nie uwzględniając innych formatów obiektów handlowych, na tle dużych miast w Krakowie nie jest wysokie i wynosi 491 mkw./1000 mieszkańców, co daje trzeci najniższy wynik wśród 8 największych aglomeracji w Polsce (po Szczecinie i Aglomeracji Śląskiej).

Możemy zatem przypuszczać, że obiekty handlowe będą się dalej rozwijać w Krakowie. Nie wynajętej powierzchni handlowej jest jednak w mieście sporo, a wskaźnik pustostanów jest zawyżany pewnie przez opustoszałą Galerię Plaza.

W Krakowie obserwujemy drugi po Poznaniu (6,5 proc.) najwyższy współczynnik poziomu pustostanów powierzchni handlowej, czyli 6,2 proc. (współczynnik ten nie wlicza już pustostanów w Galerii Plaza). Obecnie w planach deweloperów jest wiele obiektów zaliczanych do różnych formatów. W związku z tym planowanie każdego nowego projektu powinno być poprzedzone dogłębną analizą rynku, której celem byłoby zarówno określenie możliwej wielkości, jak również formuły projektu, zwłaszcza w obecnych warunkach rynkowych.

Ostatnio poznaliśmy datę rozpoczęcia budowy dużego kompleksu handlowego w Czyżynach. Czy inwestor ma szansę odnieść sukces?

Formatami handlowymi, które obecnie cieszą się największą popularnością wśród deweloperów, jak również inwestorów i najemców, są parki handlowe oraz obiekty typu convenience. To właśnie one okazały się najbardziej odporne na negatywne skutki turbulencji rynkowych spowodowanych pandemią.

Również centra wyprzedażowe po pierwszym zamnkięciu gospodarki dość szybko wróciły do wyników odwiedzalności i obrotów zbliżonych do poziomów sprzed pandemii. Wydaje się więc, że planowany przez KG Group kompleks przy ulicy Nowohuckiej w Krakowie wpisuje się w obecne kierunki rozwoju rynku.

comments powered by Disqus