Jak powinno wyglądać nowoczesne biuro międzynarodowej firmy, by w popandemicznym świecie zachęcić do pracy stacjonarnej? Na to pytanie odpowiadają projektanci z Colliers Define, którzy stworzyli designerskie przestrzenie dla PepciCo w Brain Parku.
– Zrozumienie różnorodnych potrzeb pracowników przy tworzeniu przestrzeni biurowej uznaje się dziś za punkt wyjściowy w tworzeniu koncepcji nowego biura, zwłaszcza, jeśli ma ono spełniać założenia pracy w modelu hybrydowym – mówi Agnieszka Ulatowska, Starsza Architektka w Colliers Define.
W tym przypadku jednak struktury organizacyjne były w przygotowaniu, więc trudno mówić o preferencjach. Na początku były założenia: nowa przestrzeń miała stanowić atrakcyjne narzędzie promujące firmę i wspierające proces rekrutacji oraz wprowadzać nowych pracowników w świat firmy.
Eksperci z Colliers Define twierdzą, że na 5 tys. mkw. stworzyli funkcjonalną i designerską przestrzeń zarówno do pracy, jak i do… zdjęć.
– Sercem biura są zlokalizowane na trzech piętrach reprezentacyjne strefy socjalne połączone wewnętrznymi schodami, które spinają osobne kondygnacje w jedną całość, ułatwiając komunikację i integrację pracowników – tłumaczy Agnieszka Ulatowska.
„Instagrammable office”
Wnętrze siedziby ma przyciągać talenty i zachęcać pracowników do pojawiania się w nim. W jaki sposób? Miedzy innymi architekci zaprojektowali „instagrammable office”, czyli „fotogeniczną” przestrzeń zachęcającą do robienia sobie w biurze zdjęć.
– Uznaliśmy, że biuro, którym pracownik chce się pochwalić to najlepsza rekomendacja dla samej przestrzeni, jak i firmy, w której pracuje. Jako że gros pracowników PepsiCo stanowią przedstawiciele pokolenia Z, dla których obecność w social mediach to codzienność, musiało być nowocześnie i designersko, a jednocześnie komfortowo i funkcjonalnie – wymienia Paulina Palmowska, Architektka w Colliers Define.
Wśród elementów znalazły się więc instaboksy, lustro z neonem Pepsi-Cola, inspirowany motywami firmowymi mural oraz przestrzeń rekreacyjna z huśtawką i dużym logo Pepsi w stylu vintage
Piętra z motywami… napojów
Motywy kolorystyczne poszczególnych pięter zostały zainspirowane flagowymi produktami PepsiCo – niebieski odpowiada Pepsi, zielony nawiązuje do 7up, a pomarańczowy to ukłon w stronę Cheetos.
– Wyraziste kolory to tylko jedna z cech biura, która bazuje na różnorodnym brandingu poszczególnych marek. Zaakcentowanie każdej tych wyżej wymienionych oraz kilku innych z portfolio, tak aby w połączeniu tworzyły atrakcyjny design biura, było niemałym wyzwaniem. Udało się to m.in. poprzez zastosowanie tapet z grafikami, z których każda łączy elementy charakterystyczne dla danego brandu ze sztuką, która z kolei w dużym stopniu nawiązuje do lokalizacji biura w Krakowie – mówi Magdalena Jaszczuk, Graphic Designer w firmie Colliers.
W nowym biurze postawiono również na liczne przestrzenie do pracy wspólnej, które jednocześnie zapewniają komfort pracy w zaciszu niczym podczas „home office”. Stworzono np. strefy, które pozwalają wykonywać pracę w preferowany sposób bez rezygnacji z tak ważnej i oczekiwanej po powrocie do biura integracji ze współpracownikami. Funkcję integracyjną spełniają także wewnętrzne schody między piętrami, dzięki którym odległość i dystans między poszczególnymi działami czy zespołami skrócone zostały do minimum.
– Integracja pracowników, zapewnienie im okazji do „bycia blisko siebie” i budowanie atmosfery oczekiwania na spotkanie w nowej przestrzeni to zadania, które wyraźnie wybrzmiały już na naszych pierwszych spotkaniach z zespołem projektowym PepsiCo. Akcentowanie tych kwestii i nadanie im priorytetu wynika z przekonania firmy, że pełny potencjał ludzi i kreatywność mają większą szansę rozkwitnąć podczas wspólnej pracy. To również wniosek potwierdzony w naszym raporcie „Hybrid and beyond” – tłumaczy Karolina Dudek, Associate Director w Colliers Define, zaangażowana w zarządzanie zmianą przeprowadzone dla firmy PepsiCo.