Polska jest jednym z krajów o największej liczbie cyberataków, my chcemy tworzyć bezpieczną cyfrową przyszłość – deklarują przedstawiciele firm Hitachi Cyber i GlobalLogic, które ogłosiły otwarcie w Krakowie swojego Centrum Operacji Bezpieczeństwa. Już teraz korporacje zatrudniają w stolicy Małopolski łącznie ponad 3 tysiące osób.
Security Operations Center czy też Centrum Operacji Bezpieczeństwa (SOC) to inicjatywa koncernu technologicznego Hitachi z siedzibą w Tokio oraz zajmującej się inżynierią cyfrową firmy GlobalLogic z siedzibą w Dolinie Krzemowej, którą Hitachi przejęło w 2021 roku. Obie korporacje mają już swoje centra w Krakowie, w których obecnie pracuje już ponad 3,2 tys. osób.
– GlobalLogic zatrudnia ponad 750 osób, natomiast Hitachi zatrudnia w całej Polsce ok. 6720 osób, z czego aż 2500 pracowników w samym Krakowie – dowiadujemy się od przedstawicieli firm w Polsce, z zastrzeżeniem, że jeśli chodzi o Hitachi, pracownicy zatrudnieni są w różnych spółkach koncernu, nie tylko przy projektach związanych z cyberbezpieczeństwem lub w branży digital.
Cyberataków coraz więcej
SOC powstaje w krakowskiej siedzibie GlobalLogic znajdującej się w biurowcach Bonarka4Business i, zgodnie z deklaracjami firm, ma łączyć zaawansowaną technologię z ekspercką wiedzą w zakresie bezpieczeństwa oraz inżynierii cyfrowej oraz „pozwolić na dostarczanie rozwiązań cyberbezpieczeństwa dostosowanych do zmieniającego się krajobrazu zagrożeń w Europie”. Według przytaczanych przez Hitachi i GlobalLogic raportów Europejskiej Agencji ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA), liczba cyberataków w Europie w ostatnich miesiącach się podwoiła i nawet 70 procent firm mierzy się obecnie z wyzwaniem ochrony swoich zasobów wobec coraz bardziej odczuwalnych braków wykwalifikowanych kadr.
– Otwarcie naszego nowoczesnego Security Operations Center w Krakowie odzwierciedla niezachwiane zaangażowanie Hitachi Cyber w ochronę firm w całej Europie przed stale zmieniającymi się zagrożeniami. Łącząc najnowocześniejsze technologie z dekadami doświadczenia, umożliwiamy organizacjom radzenie sobie z komplikacjami, zapewnienie zgodności z regulacjami oraz lepsze przygotowanie w obliczu rosnących wyzwań cyberbezpieczeństwa. Ta inicjatywa wzmacnia naszą wizję tworzenia bezpiecznej cyfrowej przyszłości, gdzie innowacje i bezpieczeństwo idą w parze – deklaruje Matt Castonguay, Chief Revenue Officer w Hitachi Cyber.
Tadeusz Woszczyński, Dyrektor Generalny w regionie CEE w Hitachi Europe, podkreśla z kolei, że w związku z sytuacją geopolityczną Polska jest jednym z krajów o największej liczbie cyberataków, a otwarcie SOC właśnie w naszym kraju, ma być odpowiedzią firmy na rosnące potrzeby klientów w tym regionie. – W szczególności z sektora finansowego, energetycznego i kolejowego – wymienia Woszczyński.
Specjaliści z Krakowa
Jak czytamy w oficjalnych komunikatach, krakowskie SOC zostało stworzone z myślą o wspieraniu organizacji w ochronie kluczowych danych oraz spełnianiu rosnących wymagań związanych z regulacjami takimi jak RODO i NIS2, a „wyposażone w zaawansowane technologie i obsługiwane przez ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa SOC zapewniać ma całodobowy monitoring, szczegółową analizę zagrożeń oraz szybkie reakcje na incydenty, aby skutecznie stawić czoła coraz bardziej zaawansowanym atakom cybernetycznym”. Usługi oferowane przez krakowskie Centrum mają z kolei uwzględniać m.in. ochronę sieci, serwerów, aplikacji, urządzeń oraz procesów, dostosowywane do potrzeb różnych sektorów.
Przedstawicieli GlobalLogic i Hitachi zapytaliśmy też o to, jak duże jest obecnie krakowskie Centrum i czy planuje zwiększać zatrudnienie. – Krakowski SOC zaczyna od kilkudziesięciu osób, ale mamy aspiracje, aby rozwinąć się znacznie bardziej – dowiedzieliśmy się.
Jeśli zaś chodzi o koszty inwestycji poniesionych przez koncerny w stworzenie Centrum Bezpieczeństwa w Krakowie, odpowiedzi nie uzyskaliśmy ze względu na „wrażliwość danych”.