Designer Outlet Kraków wzbogaci zasób powierzchni handlowych w Krakowie. To jak na razie jedyne i wydaje się, że ostatnie otwarcie dużego centrum sprzedażowego w mieście.
Eksperci z Colliers przeanalizowali krakowski rynek nieruchomości handlowych. Z raportu wynika, że wielkość powierzchni handlowych w zeszłym roku wyniosła 509 tys. mkw. Dominowały nowe parki handlowe (w tym czasie nie pojawił się żaden obiekt oferujący więcej niż 5 tys. mkw.), a starsze centra przechodzą modernizacje.
Otwarcie centrum outletowego tuż-tuż
W tym roku planowane jest otwarcie tylko jednego, ale za to dużego (21 tys. mkw.) centrum handlowego. Mowa Designer Outlet Kraków. Dodatkowo to jedyne nowe centrum wyprzedażowe, które powstaje obecnie w Polsce.
Na stronie zarządcy centrum pojawiła się krótka rozmowa z nowym menadżerem obiektu – Wojciechem Pawłowskim, który powiedział, że obecnie trwają przygotowania do otwarcia i należy skupić się na szczegółach.
– Jeśli chodzi o listę zadań, obejmuje ona zarówno aspekty praktyczne, jak i strategiczne. Od koordynacji usług i zapewnienia odpowiednich partnerów do codziennej działalności operacyjnej, po zamówienie mebli, które stworzą niezapomnianą podróż klienta – jest naprawdę wiele do zrobienia. Monitorujemy również szczegóły, takie jak dostępność miejsc parkingowych, korzystając z kamer na żywo – mówi Pawłowski.
– Poza tym stawiamy sobie większe pytania: jak klienci będą doświadczać centrum? Jaką dodatkową wartość możemy im zaoferować? Jak wyróżnimy się na tle istniejących galerii handlowych? Jestem przekonany, że zmierzamy we właściwym kierunku, aby znacząco wpłynąć na doświadczenie zakupowe w Krakowie i stać się pierwszym wyborem klientów – twierdzi.
Wojciech Pawłowski podkreśla, że nowy centrum będzie czymś wyjątkowym. – Głęboko wierzę, że dzięki silnym partnerstwom z markami zaoferujemy coś znacznie więcej niż tradycyjne centra handlowe. Skupiamy się na dostarczaniu najlepszej jakości w stosunku do ceny oraz wyjątkowego doświadczenia zakupowego – uważa.
– Z punktu widzenia retailu, jestem zwolennikiem dodawania prawdziwej wartości – klienci oczekują łatwo dostępnych, wygodnych zakupów z dobrze zaopatrzonymi półkami i atrakcyjną ofertą marek. Moim celem jest stworzenie miejsca docelowego, które zapadnie w pamięć klientów, czyniąc Designer Outlet Kraków ich pierwszym wyborem – przekonuje menadżer.
Co z resztą?
– Region może pochwalić się niskim współczynnikiem niewynajętych powierzchni, wynoszącym 2,1 proc., przy średniej dla 8 największych aglomeracji na poziomie 3,4 proc. – informują analitycy.
– W Krakowie nowa podaż dostarczana jest w obiektach małych. W 2024 r. otworzono m.in. park handlowy typu convenience przy ul. Śliwaka o powierzchni ok. 4 tys. mkw. – mówi Wojciech Wojtowicz, starszy analityk w dziale Market Insights, Colliers.
– W dużych aglomeracjach, prócz rozbudów istniejących obiektów, obserwujemy trend polegający na przekształcaniu funkcji centrum lub gruntu, na którym stoi. Przykładem jest teren po Galerii Plaza w Krakowie, a także planowana rozbiórka Pasażu Kapelanka – dodaje.
Faktycznie, właściciel obiektu, czyli Echo w swoich raportach utrzymuje, iż przyszłość tego terenu jest przesądzona. Obecnie jedynie 3 proc. z ponad 17 tys. mkw. jest niewynajęte, a roczny przychód wynosi ok. 1,8 mln euro.
Dyskonty zaglądają do centrów handlowych
Z raportu Colliers wynika, że mimo tego, iż klienci starają się wydawać mniej, sprzedaż detaliczna wzrosła o 2,7 proc. rok do roku, co dodatkowo wspierało popyt na powierzchnie handlowe.
Dyskonty spożywcze i niespożywcze, marki modowe z sektora budżetowego oraz sklepy z wyposażeniem wnętrz – to główne sektory napędzające popyt na powierzchnie w obiektach handlowych
– Sieci sklepów dyskontowych rozwijają się zarówno w obiektach wolnostojących, parkach handlowych, jak i centrach handlowych w największych miastach, co wynika ze zmieniających się upodobań klientów. Przykładowo, w ubiegłym roku w Krakowie pojawił się sklep pochodzącej z Azji sieci MR.DIY. Wysoki popyt na ekonomiczne produkty składnia kolejne sieci do ekspansji w naszym kraju – mówi Alicja Tucholska-Kuran, senior associate, Dział Powierzchni Handlowych, Colliers.
Konsumenci w stolicy Małopolski odnotowali także pojawienie się nowych sklepów znanych marek, takich jak: Monnari, Rituals czy Alpine Pro, a na 2025 rok zaplanowane jest otwarcie Smart Kids Planet w Galerii Kazimierz.
– Wśród właścicieli centrów handlowych obserwujemy większą selektywność w doborze najemców i rosnące znaczenie unikatowych konceptów handlowych oraz gastronomicznych. Marki premium oraz innowacyjne formaty, takie jak food halle, znacząco podnoszą atrakcyjność inwestycji, dlatego są tak bardzo pożądane przez właścicieli – dodaje Paweł Paciorek, senior associate, Dział Powierzchni Handlowych, Colliers.