Rynek pracy dynamicznie się zmienia. Dostęp do internetu całkowicie zmienił metody poszukiwania pracy, jak i wymagania pracowników dotyczące pracodawcy. O czym pamiętać przy rekrutacji? Co koniecznie umieścić w ofercie pracy? Dowiedz się więcej!
Dostęp do nowych ofert pracy jest znacznie szybszy i łatwiejszy! Dziś nie musisz spędzać długich godzin na przeglądaniu ogłoszeń w gazetach, udawać się z CV samodzielnie do oddziału firmy, czy uczestniczyć w niezwykle żmudnych procesach rekrutacji. Postęp technologiczny sprawił, że zmienił się sposób poszukiwania pracowników, ale i podejście samych zainteresowanych do udziału w rekrutacji.
Jak wynika z wyników badania przeprowadzonego przez portal Aplikuj.pl o procesach rekrutacji i poszukiwaniu pracy, aż 94% ankietowanych potwierdziło, że poszukuje ofert pracy przez serwisy ogłoszeniowe, 48% przez inne portale, np. miejskie a 43% przez media społecznościowe.
Nowoczesny rynek pracy
Warto pamiętać, że wobec spadającej stopy bezrobocie i wzrostu liczby zawodów deficytowych, teraz nie tylko pracodawca może mieć wymagania w stosunku pracownika, ale i pracownik wymaga określonego traktowania przez przyszłego szefa. Warto zrobić dobre wrażenie już na etapie tworzenia oferty, by móc dotrzeć do pracowników i zyskać wartościowe zgłoszenia na konkretne stanowisko.
„Nowoczesny portal pracy to dziś nie tylko tablica ogłoszeniowa, jego głównym celem powinno być usprawnienie rekrutacji dla obu stron – pracodawcy i kandydata. Dzięki Internetowi mamy wiele możliwości, by ułatwić przynajmniej pierwsze etapy zatrudniania, dostarczyć jak najwięcej informacji o ofertach i firmach kandydatom, a przy okazji edukować – poprzez bazę wiedzy, projekty aktywizujące i badania rynku. Wierzymy, że rozwijanie świadomości zarówno u pracodawców jak i poszukujących zatrudnienia podnosi jakość rekrutacji i zmienia rynek pracy na lepsze.” – mówi Patrycja Kosek, redaktor serwisu Aplikuj.pl.
Na co zwracają uwagę poszukujący pracy?
Treść ogłoszenia jest niezwykle istotna! To od niej zależy, ile osób odpowie na konkretną ofertę pracy. Niestety, często okazuje się, że takim ogłoszeniu nie ma najważniejszych informacji dla kandydata, takich jak: wysokość zarobków, rodzaj umowy, możliwości rozwoju, opis stanowiska i obowiązków. To podstawowe informacje, a ich brak po prostu zniechęca potencjalnych pracowników, zwłaszcza jeśli przeglądają ogłoszenie wśród dziesiątek innych, których treści są pełne i rzetelne.
Wysokość zarobków
Problem z podawaniem wysokości zarobków zależy od kilku czynników. Zarobki na danym stanowisku mogą różnić się od wynagrodzeń aktualnych pracowników bądź zależeć od kwalifikacji. Ze względu na te aspekty, często kwoty płac na poszczególnych stanowiskach nie pojawiają się w ogłoszeniach. Wiele firm uznaje wysokość wynagrodzenia za element wewnętrznej polityki przedsiębiorstwa, który należy do tajemnicy firmowej. Są ku temu podstawy, jednak warto pamiętać, że czasy się zmieniają, transparentność wpływa na pozytywny wizerunek firmy, a taka informacja może przekonać kandydatów i wzbudzić ich zaufanie – to ważne zwłaszcza tam, gdzie trudno o wykwalifikowanego pracownika. Dobrym rozwiązaniem, stosowanym często przez pracodawców, jest podanie orientacyjnych „widełek”.
Możliwość rozwoju
Możliwość rozwoju jest kluczowa, a pracownicy doceniają te firmy, które dbają o ich kompetencje, wysyłając na szkolenia, zapewniając branżową prasę, czy regularne dokształcanie w zakresie pracowniczych obowiązków. Obok atmosfery w pracy, która oczywiście w dużej mierze zależy od zespołu, perspektywy rozwoju są jednymi z czynników wymienianych jako kluczowe dla kandydatów.
Wygląd oferty
Oferta pracy powinna wzbudzać zaufanie, przybliżać obowiązki na danym stanowisku, ale także zawierać informację o korzyściach dla pracownika. Często oferty odstraszają długą listą wymagań i lakonicznym opisem korzyści z pracy, takich jak benefity pracownicze (pytanie: jakie?), terminowe wypłaty (to żadna dodatkowa korzyść, ale prawny obowiązek pracodawcy!), czy atrakcyjne wynagrodzenie. To frazy, które nie wnoszą nic konkretnego. Sama informacja o wymaganiach, obowiązkach i dobrych warunkach zatrudnienia, to zdecydowanie za mało dla większości osób, które poszukują zatrudnienia. Tym samym pracodawcy powinni im wyjść naprzeciw, umieszczając w ogłoszeniach informacje, które są najważniejsze dla przyszłych pracowników. Portale pracy zgodnie potwierdzają: im pełniejsza treść ogłoszenia o pracę, tym więcej aplikacji na oferowane w nim stanowisko.
Sprawdzanie opinii o firmie
To powoli staje się normą – aż 67% ankietowanych deklaruje, że poszukuje informacji o pracodawcy przed wysłaniem dokumentów aplikacyjnych. Sama dobrze napisana oferta to nie wszystko. Kandydaci są coraz bardziej świadomi swoich oczekiwań i sprawdzają firmę pod kątem przyszłego rozwoju, jak i opinii innych pracowników w niej zatrudnionych. W ten sposób bardzo często podejmują ostateczną decyzję o tym, czy wysyłać swoją aplikację na stanowisko pracy, czy jednak poszukać innych ofert.
Czas skończyć z myśleniem, że rekrutacja jest tylko dla pracodawcy. Jej proces powinien być dostosowany zarówno dla pracodawcy, jak i przyszłego pracownika. Tym samym dobrze skonstruowana oferta pracy, to jeden z najważniejszych kroków do udanej rekrutacji!