Plan lotniska do 2045. Priorytety: nowa droga startowa i terminal

Makieta z klocków Lego przedstawiająca krakowskie lotnisko fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W piątek zatwierdzony został „Plan Generalny Kraków Airport na lata 2023-2045”.

Wspólnicy spółki Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice sp. z o.o. zatwierdzili przedłożony przez zarząd spółki dokument jednogłośnie.

Podjęta decyzja jest podstawą formalną do dalszych planów rozwoju krakowskiego lotniska. – Przy tej okazji warto dodać, że nadal priorytetowymi inwestycjami dla lotniska w Krakowie – Balicach pozostają: budowa nowej drogi startowej, tak ważna ze względów bezpieczeństwa militarnego i gospodarczego naszego regionu, a także budowa nowego terminalu pasażerskiego. Ta ostatnia inwestycja zakłada podwojenie przepustowości istniejącego terminalu do 16 mln pasażerów rocznie – czytamy w komunikacie lotniska.

– Dziękuję wszystkim wspólnikom za zaangażowanie w rozwój krakowskiego lotniska, największego regionalnego portu lotniczego w Polsce – powiedział Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

Sprawniejsza kontrola bezpieczeństwa

Władze portu lotniczego zakładają, że rok 2024 zamkną z obsłużonym 10 milionowym pasażerem. W kolei początek przyszłego roku przyniesie wdrożenie nowoczesnego systemów kontroli bezpieczeństwa, 10 sztuk specjalnych skanerów CT, co ma znacznie podnieść komfort i szybkość obsługi pasażerów.

– Jako inwestor przedłożyliśmy już w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach uzupełnienie analiz na ostatnie wezwanie urzędu w zakresie trwającej procedury środowiskowej dotyczącej budowy nowej drogi startowej np. w kwestii oddziaływania przelotów samolotów nad Ojcowskim Parkiem Narodowym. Oczekujemy szybkiego wydania decyzji środowiskowej, która pozwoli na rozpoczęcie dalszych procedur związanych z budową nowej drogi startowej – dodał prezes Włoszek.