Ranking Rzetelności Konsumentów. Małopolska na podium

Trzecie miejsce zajęła Małopolska w najnowszym Rankingu Rzetelności Konsumentów, na którego czele znalazło się Podkarpacie. - Wysokość pensji i wskaźnik bezrobocia nie przesądzają o rzetelności finansowej mieszkańców poszczególnych regionów – komentują autorzy zestawienia.

Krajowy Rejestr Długów oraz Rzetelna Firma ponownie dokonały analizy sytuacji finansowej polskich konsumentów w poszczególnych województwach. Uwzględniono zadłużenie notowane w Krajowym Rejestrze Długów w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców, średnią kwotę zaległości przypadającą na jednego dłużnika oraz odsetek zadłużonych w stosunku do ogólnej liczby mieszkańców każdego województwa. W każdej kategorii przyznano punkty, a ich suma decydowała o miejscu w Rankingu Rzetelności Województw.

Jak się okazuje, na czele zestawienia znalazło się ponownie Podkarpacie (41 pkt.), a za nim Świętokrzyskie (38 pkt.), Małopolska (35 pkt.), Podlasie (34 pkt.) i Wielkopolska (34 pkt.).

Ostatnie pozycje w rankingu niezmiennie zajęły województwa (licząc od końca tabeli): pomorskie (10 pkt.), śląskie (13 pkt.), warmińsko-mazurskie (14 pkt.), dolnośląskie (17 pkt.) i mazowieckie (21 pkt.). Jedyną zmianą w najmniej rzetelnej piątce jest spadek Pomorza na ostatnie miejsce i awans Śląska na przedostatnie.

Rodzinne wsparcie i demografia

- Wyniki rankingu rzetelności konsumentów nie pozwalają na tak jednoznaczne wnioski, jak w przypadku podobnego zestawienia dla firm. Tam wskaźnik rzetelności jest wyraźnie wyższy województwach mniej gospodarczo rozwiniętych. Tu w czołówce najbardziej rzetelnych województw mamy i bogatą Małopolskę oraz Wielkopolskę, jak i zdecydowanie mniej zamożne Podlasie, Podkarpacie czy Świętokrzyskie. Podobnie ma się sprawa w przypadku końcówki tabeli. Widać więc wyraźnie, że ani wysokość średniej pensji, ani wskaźnik bezrobocia nie przesądza o tym, kto jest rzetelny, a kto nie – zauważa Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.

Eksperci Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy wskazują, że przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele, często decydują o tym także regionalne różnice między województwami. W przypadku Podkarpacia np. wysoka rzetelność, mimo najwyższego w Polsce bezrobocia (8,4 proc.) i jednej z najniższych średnich pensji w kraju (poniżej 7 tys. zł brutto), może wynikać z niższego poziomu konsumpcji, a co za tym idzie mniejszej potrzeby finansowania ich kredytem czy pożyczką. Poza tym, jak tłumaczą autorzy zestawienia, silne są tu tradycje rodzinnego wsparcia w razie potrzeby. Na to nakładać się mają też aspekty kulturowebrak akceptacji dla nieoddawania pieniędzy, silne wciąż także w Wielkopolsce i Małopolsce, znacznie bardziej rozwiniętych i zurbanizowanych niż Podkarpacie. To by też zdaniem ekspertów tłumaczyło wysoką pozycję obu tych województw w rankingu.

Na skłonność bądź nie, zarówno pożyczania, jak i potem spłacania zaciągniętych zobowiązań, wpływ ma mieć także demografia. Tam, gdzie jest większy odsetek ludzi starszych, wychowanych na nieco innych wartościach niż młodsze pokolenia, mniejszy jest odsetek dłużników. Jak tłumaczą autorzy zestawienia, te osoby z jednej strony rzadziej sięgają po kredyt czy pożyczkę, z drugiej czują większą potrzebę oddania tego, co pożyczyły w terminie.

Ile do spłaty

Wskaźnik rzetelności konsumentów w Polsce bierze m.in. pod uwagę średnie zadłużenie przypadające na mieszkańca danego województwa. W najgorszej sytuacji są Pomorzanie – na każdego z nich przypada do spłaty 28 129 zł, na drugim miejscu znaleźli się Mazowszanie – 24 367 zł. Niechlubną piątkę zamykają mieszkańcy Małopolski, którzy winni są wierzycielom średnio 22 376 zł. Najniższe zaległości mają z kolei konsumenci z łódzkiego.

– Różnice w średnim zadłużeniu dłużników w różnych województwach zasługują na uwagę. Największy wzrost zaległej kwoty notowanej w KRD widnieje na koncie konsumentów z Pomorza, porównując do danych kwietniowych jest to aż 3 506 zł więcej. W pozostałych regionach wzrost waha się w okolicach 500 zł – zwraca uwagę Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.

Przybywa pesymistów

Z cyklicznego badania przeprowadzanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH), „Sytuacja na rynku consumer finance” wynika, że w III kwartale 2024 roku aż 42 proc. Polaków uznało, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się. Z kolei 22 proc. wskazało, że ich kondycja finansowa uległa poprawie.

Największy odsetek niezadowolonych odnotowano w Małopolsce (52,8 proc.).