Mental health well-being, czyli jak w czasie zarazy zadbać o zdrowie psychiczne pracowników?

Działania prewencyjne, integracja, zabawa, ale także profesjonalna pomoc psychologiczna. W czasie pandemii, gdy wielu pracowników narażonych jest na pogorszenie stanu psychicznego, krakowski oddział Grand Parade uruchamia szereg programów wsparcia dla pracowników od roku pracujących zdalnie.

Pierwotnie tygodnie, następnie miesiące, rok, być może znacznie dłużej - od marca 2020 roku perspektywa powrotu do biur wydaje się wyłącznie wydłużać. Z dnia na dzień dziesiątki, być może setki tysięcy pracowników krakowskiego sektora BPO/SSC wykonywanie swoich obowiązków przeniosła z wygodnych nowoczesnych biurowców - w zacisze własnego domu.

I choć firmy robią co w ich mocy, by w czasie pandemii zadbać o zdrowie swoich pracowników, prawdziwym wyzwaniem staje się szczególnie utrzymanie ich dobrej kondycji psychicznej. Zamknięcie w domu, brak bezpośredniego kontaktu z współpracownikami, nieustanne mieszanie życia prywatnego z zawodowym mogą prowadzić do złego samopoczucia, wypalenia zawodowego, czy, w skrajnych przypadkach, nawet do depresji - mówi Edyta Mordarska HR Business Partner & HR Operations Lead w Grand Parade.

Firma, będąca hubem międzynarodowego potentata w grach losowych i zakładach bukmacherskich William Hill, z wyjątkowym zaangażowaniem podchodzi do tematu tzw. “mental health and wellbeing”, czyli dobrego samopoczucia psychicznego. W praktyce oznacza to szereg działań Grand Parade, które nie tylko mają na celu utrzymanie zdrowia psychicznego na właściwym poziomie, ale także wielopoziomowe wsparcie tych, którzy z różnych przyczyn już zmagają się z problemami.

Kolega z pracy pierwszą linią wsparcia

Jak zauważają specjaliści HR w Grand Parade, obecne czasy wymagają jeszcze większej solidarności między samymi pracownikami. Praca zdalna sprawiła, że codziennie zapraszamy współpracowników do swoich domów, rozmawiamy o hałasujących w tle dzieciach, czy problemach życia codziennego. Poczucie wspólnej niedoli sprawia, że jesteśmy otwarci na bardziej intymne rozmowy z managerami czy współpracownikami, którzy nierzadko stają się pierwsza linią wsparcia dla swoich kolegów - mówi Edyta Mordarska z Grand Parade. Właśnie dlatego firma zorganizowała cykl warsztatów przygotowujących managerów i pracowników do rozpoznawania sytuacji kryzysowych oraz przeprowadzania skutecznych rozmów wspierających. W trudnych sytuacjach pracownicy oraz ich rodziny mogą liczyć również na fachową pomoc psychologiczną - dodaje Mordarska.

Przeciwdziałanie lepsze niż lekarstwo

Integracja i atrakcyjne formuły urozmaicania czasu w pracy od lat były standardem w Grand Parade. W czasie, gdy społeczność pracowników przestała mieć charakter fizyczny, spotkania stały się rzadkością, a przynależność do miejsca pracy stanęła przed dużym wyzwaniem, postanowiliśmy zintensyfikować nasze działania - opisuje Klaudia Siereńska, Office Manager. Pozornie prozaiczne aktywności okazały się mieć świetny efekt i odczuwalny wpływ na motywację pracowników - dodaje. Tylko w kilku ostatnich miesiącach mogli oni brać udział w organizowanych przez Grand Parade akcjach integracyjnych, quizach, webinarach tematycznych, ale także licznych akcjach charytatywnych. Firma zaangażowała się także w promocję aktywności fizycznej, angażując pracowników w inicjatywach rowerowych, czy biegowych. Stworzyliśmy też serię bookworm friday, w której pracownicy dzielą się swoimi 5 rekomendacjami czytelniczymi. Mogą wymieniać się w ten sposób pomysłami, inspirować nawzajem - dodaje Siereńska.

Najnowszym pomysłem jest z kolei akcja Power Hour w ramach której, w lutym i marcu pracownicy dwa razy w tygodniu mogli skorzystać z dodatkowej płatnej przerwy w ciągu dnia, aby zadbać o siebie, swoje zdrowie lub swój rozwój osobisty.

Wsparcie specjalistów

Mimo szeregu działań mających na celu poprawę zdrowia psychicznego, niekiedy konieczne jest wsparcie specjalistów - psychologów i tearpeutów. Z myślą o pracownikach, ale także o członkach ich rodzin, Grand Parade uruchomiło program Employee Assistance, w ramach którego pracownicy mogą uzyskać profesjonalną pomoc w swoim rodzimym języku - telefonicznie lub poprzez video-konferencję. Stacjonarną pomoc gwarantują z kolei programy ubezpieczenia zdrowotnego, które współfinansuje pracodawca.