Rowerem do pracy. Czy firmy temu sprzyjają?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Serwis rowerowy i dostęp do infrastruktury, w tym szatni, pryszniców, stacji naprawczych – to główne zachęty ze strony dużych krakowskich firm, które próbują przekonać pracowników, że przyjazd rowerem do pracy to dobry pomysł, wpływający korzystnie nie tylko na środowisko, ale i ich zdrowie.

Na dostęp do odpowiedniej infrastruktury, która pozwala przyjazd do pracy jednośladem uczynić bardziej komfortowym, mogą sobie jednak pozwolić tylko duże firmy i korporacje, które stać na najem dużych powierzchni biurowych i budynków oferujących takie udogodnienia.

Infrastruktura

Takim miejscem jest na pewno centrum biznesowe ABB przy rondzie Mogilskim. Pracownicy tego obiektu otrzymują dostęp do darmowego serwisu rowerowego na początku sezonu, a sama infrastruktura budynku oferuje rowerownię w garażu podziemnym: stojaki, narzędzia, prysznice i szafki na pozostawienie sprzętu. Do tego trzeba dodać stojaki umieszczone przed obiektem, które stają się zresztą standardem nowoczesnych inwestycji biurowych i nie tylko.

Podobne rozwiązania stosują też inne krakowskie korporacje jak Nokia, Comarch, Shell, Motorola Solutions czy Cisco. – Mamy wydzielone miejsce na parkingu dla rowerzystów i motocyklistów, co roku również organizujemy (w okolicach maja właśnie) darmowy serwis rowerowy dla pracowników. Profesjonalna firma jest do dyspozycji przez cały dzień, wykonuje podstawowy przegląd – komentuje Krzysztof Persona, dyrektor centrum Nokii na Czerwonych Makach.

– Zarówno w krakowskiej, jak i warszawskiej siedzibie Shell znajdują się stojaki rowerowe i prysznic dla pracowników. W Krakowie zespół ma także dostęp do stacji napraw, szatni i parkingu rowerowego. Przed pandemią w centrum organizowane były także szybkie przeglądy rowerowe, a pracownicy otrzymywali odblaski, pomagające zachować widoczność na drodze – mówi o zachętach rowerowych dla pracowników Anna Papka, rzeczniczka Shell.

Firmy silniej zachęcają pracowników do transportu rowerowego w miesiącach wiosennych, letnich i wczesnojesiennych. – Dlatego do użytku pracowników dostępne są stojaki, zamykane rowerownie, samoobsługowe stacje naprawcze, szatnie oraz prysznice. Od kilku lat przez kilka dni w roku, pracownicy mogą również skorzystać z darmowego serwisu rowerowego. W ramach przeglądu profesjonalni serwisanci regulują hamulce i przerzutki, usuwają luzy i sprawdzają ogólny stan roweru – dodaje Marek Wiśniewski z firmy Comarch.

Poza wyżej wymienionymi benefitami w postaci zaplecza socjalnego, Cisco oferuje np. przedpłacone karty, które pozwalają m.in. na opłacanie codziennej komunikacji do pracy, w tym korzystania z rowerów miejskich. – Organizujemy też różnego rodzaju akcje wspierające rowerowe pasje naszych pracowników: w tym roku były to np. sesje wirtualne z trenerami kolarstwa czy serwis rowerowy dla najbardziej aktywnych rowerzystów w biurze – opisuje Ramon Tancinco, dyrektor krakowskiego oddziału Cisco.

Wydarzenia rowerowe

„Rowerem do pracy – czyli dom, rower, praca… i tak w kółko” – to miejska kampania organizowana przez wydział gospodarki komunalnej, która ma zachęcić pracowników do przemieszczania się rowerem do pracy. Organizatorzy akcji podczas każdej kolejnej edycji przygotowują upominki dla aktywnych rowerzystów m.in. w postaci kuponów do sklepów sportowych, spożywczych czy drogerii.

– Jako firma udzielamy się też w kampanii rowerowej miasta Krakowa (w tym roku po raz trzeci) i często zachęcamy pracowników do włączenia się w tę inicjatywę – mówi Joanna Buchwald, przedstawicielka ABB w Krakowie.

Kolejny rok z rzędu firma Comarch również bierze udział w miejskiej akcji. – W akcji, której celem jest promowanie roweru jako codziennego środka transportu, pracownicy Comarch uczestniczą przez kilka miesięcy w roku. W ten sposób dokładamy swoją zieloną cegiełkę w walce o czystsze środowisko – zaznacza Marek Wiśniewski, Comarch.

Ponad 100 osób zrezygnowało z samochodu

Korporacje organizują również własne inicjatywy i wydarzenia związane z ruchem rowerowym. W krakowskim centrum Shella organizowana jest akcja „Cycle to Work”, promująca transport rowerowy do pracy. – W samym 2019 roku zaangażowało się w nią ponad 100 osób, które rezygnowały z transportu samochodowego na rzecz roweru. Udało się dzięki temu ograniczyć emisję CO2 generowaną przez te osoby o 2,1 tony – wyjaśnia Anna Papka, Shell.

W firmie Comarch funkcjonują rywalizacje sportowe, których jedną z kategorii jest jazda na rowerze. – W zeszłym roku połączyliśmy ją z bieganiem oraz jazdą na rolkach. Celem akcji było wsparcie finansowe dla wybranej wcześniej w głosowaniu pracowników organizacji społecznej. W zeszłorocznej rywalizacji wzięło udział ponad 400 pracowników, którzy łącznie przejechali i przebiegli ponad 117 tys. km. – mówi Marek Wiśniewski, Comarch.

– Przed wybuchem pandemii organizowaliśmy też różne konkursy czy wyzwania rowerowe, jak liczba przejechanych kilometrów, najszybsze przejechanie danego odcinka czy tzw. „commuter challenge”, gdzie osobom, które dojeżdżały do biura rowerem, rozdawaliśmy maski antysmogowe – dodaje Ramon Tancinco, Cisco.

Motorola Solutions z kolei realizowała kampanię MOTO Motion, której celem było motywowanie pracowników do podejmowania aktywności fizycznych, w tym do jazdy rowerem. – W jej ramach zorganizowano prelekcje na temat jazdy rowerem, a pracownikom rozdawano gadżety rowerowe oraz vouchery na rower miejski. Motorola Solutions uruchomiła też w maju 2018 roku konkurs rowerowy, który premiował pracowników na dwa sposoby: comiesięcznymi gadżetami typu bidon, pompka, dzwonek - dla osób regularnie dojeżdżających na rowerze do pracy oraz większymi nagrodami w postaci sakw i toreb rowerowych dla tych, którzy w ciągu całego roku w ramach dojazdu do pracy pokonali najdłuższy dystans – przedstawia Jacek Drabik, prezes zarządu Motorola Solutions w Krakowie.