Aleksander Miszalski przygotował cennik dla deweloperów, którzy muszą zrealizować inwestycję drogową przy okazji budowy bloku czy biurowca.
Przedstawiciele rady miasta oraz inwestorzy wnioskowali do władz Krakowa o stworzenie wzorem Warszawy cennika. Taki dokument ostatecznie powstał. Wiadomo już, jakie są stawki na ten rok, służące do określenia nakładów na budowę lub przebudowę dróg publicznych koniecznych do poniesienia przez inwestorów.
Dwie strefy
Przede wszystkim miasto zostało podzielone na dwie strefy: centrum i miejską. W tej pierwszej znalazł się obszar najbardziej atrakcyjnych rejonów w sercu miasta oraz w rejonie centrum Nowej Huty. Reszta Krakowa to tzw. obszar miejski. Jest to o tyle istotne, że w strefie centrum będzie drożej.
Dla deweloperów chcących budować budynki mieszkalne bądź zabudowę hotelową przy konieczności przebudowy bądź budowy drogi, stawka za metr kwadratowy wynosi 290 złotych (wszystkie kwoty są podane netto). W strefie miejskiej będzie to 250 zł/mkw.
Natomiast firmy, które będą chciały realizować zabudowę handlową, usługową i biurową zapłacą 250 zł/mkw. na obszarze całego miasta.
12,5 tys. złotych będzie natomiast kosztować stworzenie miejsca postojowego dla samochodu osobowego w zabudowie hotelowej, biurowej i usługowej w strefie centrum. Stawka wzrasta dwukrotnie, jeśli w grę wchodzi miejsce postojowe lub dok dla pojazdów ciężarowych (w tym przypadku na terenie całego miasta).
Jak informuje prezydent w zarządzeniu, podane kwoty podlegają corocznej waloryzacji według wskaźnika inflacji.
Powstanie specjalny zespół
Oprócz tego powstanie specjalny zespół do obsługi inwestorów. Składał się będzie z członków stałych – przedstawicieli miejskich jednostek (m.in. ZDMK, ZTP czy Miejskiego Architekta Krajobrazu) oraz według potrzeby z przedstawicieli wydziałów urzędu miasta czy Zarządu Zieleni Miejskiej.
Urzędnicy będą określać wstępny zakres budowy lub przebudowy drogi, w tym układu drogowego, zmiany organizacji ruch, oceniać możliwości zastosowania stawek w oparciu o parametry inwestycji niedrogowej w odniesieniu do koniecznej do realizacji jej obsługi, wskazywać kierunki dalszych uzgodnień dokumentacji przedłożonej przez inwestora w strukturach miasta Krakowa oraz wspierać inwestora w uzgadnianiu dokumentacji niezbędnej do realizacji przedmiotu umowy.
Zespół będzie miał decydujący głos w przypadku, gdy wartość nakładów nie zapewni prawidłowej obsługi komunikacyjnej danej inwestycji. Wtedy ma zostać określony „zakres budowy lub przebudowy dróg publicznych przez inwestora inwestycji niedrogowej, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu komunikacyjnego”.
Dodać należy, że w dokumencie pojawił się również zapis o terminach realizacji inwestycji drogowej. W przypadku, gdy nie powstanie ona we wskazanej w umowie dacie, wcześniej ustalona i wpłacona na specjalne konto kwota, może zostać zatrzymana lub użyta w celu wykonania zastępczego.
Krok ku normalizacji
– Zarządzenie ustala jasne i czytelne reguły w zakresie współfinansowania przez inwestorów deweloperskich budowy infrastruktury drogowej i towarzyszącej, przy okazji realizowania nowych inwestycji deweloperskich – mieszkaniowych czy usługowych – mówi Julia Bogdanowicz z Westa Investments i wiceprezeska krakowskiego oddziału Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
– To bardzo ważny krok w kierunku normalizacji relacji pomiędzy deweloperami a miejskimi jednostkami. Dotychczas brakowało takich klarownych wytycznych, a nawet „cennika”, którym posługiwać się mogło miasto w relacjach z deweloperami. Dzięki zarządzeniu i jasnym stawkom, każdy inwestor będzie wiedział i będzie mógł zaplanować niezbędne wydatki w celu budowy nowych dróg, chodników czy ścieżek rowerowych – ocenia.